کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

پلاستیک

l00i_resized_640624_629.jpg

پژوهشگران "دانشگاه ایالتی واشنگتن"(Washington State University) در مطالعه اخیرشان دریافته‌اند که ذرات نانو تشکیل شده توسط متداول‌ترین پلاستیک‌ها تمایل دارند از طریق منابع آب به درون منابع آب شیرین نفوذ کنند یا در فاضلاب مستقر شوند و در نهایت نیز سرنوشت آنها یا نفود به منابع آب خواهد بود یا به گورستان ضایعات و به کود تبدیل شدن، ختم خواهد شد.

"ایندرانیل پادهری"(Indranil Chowdhury) استادیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه ایالتی واشنگتن گفت: ما تقریباً چند گرم پلاستیک در هر ماه می‌نوشیم. این موضوعی نگران کننده است زیرا شما نمی‌دانید که بعد از ۲۰ سال چه اتفاقی خواهد افتاد.

دانشمندان طی مطالعه اخیرشان قصد داشتند دریابند چه اتفاقی برای پلاستیک‌های در مقیاس نانو که در حال ورود به محیط آبزیان هستند، رخ می‌دهد. آنها به همین منظور سرنوشت نانوذرات پلی اتیلن و پلی استایرن که در تعداد زیادی از محصولات استفاده می‌شود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها چگونگی رفتار ذرات پلاستیکی هنگامی که در مجاورت مواد شیمیایی مختلف اعم از آب شور تا آب حاوی مواد آلی هستند را مورد بررسی قرار دادند.

ik2l_1.png

فرا تر از تصور

ptl0_1.png

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) که مخفف (Defense Advanced Research Projects Agency)  می‌باشد، بخشی از وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) است. هدف دارپا این است که فن‌آوری‌های آینده جهان را بر اساس نیازهای نظامی و استراتژیک ایالات متحده، ایجاد و امتحان کند و آن‌ها را در صورت امکان، عملیاتی سازد و فراتر از فناوری‌های روز جهان،محصولاتی جدید ارائه کند.

اطلاعات تکمیلی

ابر رایانه ها و بیگ دیتا

7cr_1.png

با پیشرفت فناوری، جهان اکنون ابزارهای اطلاعاتی بهتری نسبت به آنچه ۱۷ سال پیش داشته است، در اختیار دارد. Bluedot یک شرکت استارت‌آپ مستقر در تورنتو، یک بستر نظارت بر سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که میلیاردها داده‌ را تجزیه و تحلیل می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است،

در تاریخ ۳۱ دسامبر (یعنی ۱ماه قبل)، پیش از اعلامیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، به مشتریان خود شیوع ویروس کرونا را هشدار داد.

طبق اطلاعات، این شرکت از آنالیز داده‌های بزرگ برای ردیابی و پیش‌بینی شیوع خطرناکترین بیماری‌های عفونی در جهان استفاده می‌کند. علاوه بر این، در آگوست ۲۰۱۹ اعلام کرد با سرمایه‌گذاری کل بودجه خود را به حدود ۱۰ میلیون دلار آمریکا رساند.

Bluedot از روش‌های پردازش زبان طبیعی (natural-language processing) و تکنیک‌های یادگیری ماشینی (machine-learning) استفاده می‌کند تا گزارش‌های خبری جهانی، داده‌های هواپیمایی و گزارش‌های شیوع بیماری حیوانات، را غربال و بررسی کند. اپیدمیولوژیست‌ها به بررسی نتایج خودکار می‌پردازند و اگر همه چیز بررسی شود، این شرکت هشدارهایی را برای مشتریان خود در بخش‌های دولتی و خصوصی ارسال می‌کند.

BlueDot تلاش می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر از شیوع بیماری، ردیابی کرده و انتقال دهد. این شرکت به درستی پیش‌بینی کرده بود ویروس کرونا پس از ظهور اولیه در چین، به بانکوک، سئول، ‌چین‌تایپه و توکیو شیوع پیدا خواهد کرد.

کامران خان، بنیانگذار BlueDot به کانادا پرس گفت: از یک طرف، جهان به سرعت در حال تغییر است، جایی که بیماری‌ها سریعتر ظهور می‌کنند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد دسترسی فزاینده‌ به داده‌هایی داریم که می‌توانیم از آنها برای ایجاد بینش و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها استفاده کنیم.

شستشوی دست ها

هر چه تصویر روشن تر، آلودگی بیش تر

هر چه تصویر تیره تر ، آلودگی کم تر

a2l_6.jpg

تدریس خفن


pch_4.jpg

«آماندا لورنزو» معلم مهدکودک در میامی، با یک نمایش ساده و اثرگذار به وسیله فلفل، صابون و آب به بچه‌ها آموزش می‌دهد که چرا باید دست‌هایشان را بشویند..مربی یک مهد کودک وقتی این جوری درس بده دیگه اون درس  می ره تو خود DNA و ژنتیک بچه.... حرف زدن سر کلاس کجا و انجام عملی آزمایش کجا... به صدای اوکی گفتن بچه ها گوش کنین... تا عمق وجودشون داره تیر می کشه... یعنی خر فهم شدن.... واسه اینه که می گم تو آزمایشگاه باید خودتون آزمایش انجام بدین...



i82n_1.jpg
qb1b_2.jpg

2 خط آخرش رو بخون

34r9_644832_596.jpeg

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، به دلیل شیوع ویروس کرونا از امروز تمام مدارس شهر نیویوک تا حداقل ۴ روز دیگر تعطیل می شوند و کلاس های درس آنلاین برگزار می شوند. 

به گفته اندرو کومو فرماندار نیویورک، این اقدام بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است.

شهر نیویورک بزرگترین سیستم مدارس دولتی را در آمریکا دارد که بیش از یک میلیون دانش آموز در آن مشغول تحصیل هستند. در همین راستا شهرداری نیویورک برنامه هایی برای ادامه آموزش دانش آموزان به طور آنلاین از ۲۳ مارس در نظر گرفته شده است. 

شهرداری نیویورک همچنین مشغول فراهم کردن فناوری و زیربنای ارتباطی لازم برای تمام دانش آموزان است.

این طرح احتمالا شامل فراهم کردن لپ تاپ یا تبلت برای دانش آموزانی است که این تجهیزات را در اختیار ندارند. علاوه بر آن سرویس اینترنت نیز در صورت لزوم برای دانش آموزان تهیه می شود.


eaak_school-settlement-program.jpg

zodi_img_4068.jpg

1hnn_istock-498651297.jpg

واکسن

bcp8_capture.png

به گفته مقامات دولتی آمریکا، آزمایش بالینی یک واکسن برای "کرونا ویروس" امروز آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از فاکس‌نیوز، قرار است امروز در یک آزمایش بالینی در آمریکا، واکسن کرونا ویروس روی افراد آزمایش شود. البته افرادی که این اطلاعات را فاش کردند، هنوز ناشناس هستند.

موسسه ملی سلامت آمریکا بودجه این آزمایش را تامین کرده که در مرکز تحقیقات بهداشت "Kaiser Permmanent Washington" واقع در شهر سیاتل انجام می‌شود.

مقامات بهداشت عمومی آمریکا می‌گویند که یک سال تا ۱۸ ماه طول می‌کشد که یک واکسن به طور کامل قانونی و معتبر شود.

آزمایش‌ها روی ۴۵ داوطلب جوان و سالم با دوز‌های مختلف انجام خواهد شد.

wwcb_645260_890.jpg

این واکسن توسط شرکت داروسازی "مدرنا" (Moderna) و "مؤسسه ملی سلامت" (NIH) توسعه داده شده است.

البته هیچ جای نگرانی نیست که افراد شرکت‌کننده در آزمایش دچار بیماری "کووید-۱۹" شوند.

هدف از این آزمایش صرفا بررسی این موضوع است که واکسن عوراض جانبی نگران‌کننده‌ای را به همراه نداشته باشد تا پس از آن مراحل بعدی برای آزمایش‌های بزرگتر انجام شود.

روز دایناسوری

2s6h_header.jpg

براساس یک مطالعه جدید، دانشمندان متوجه شدند که در عصر دایناسورها، زمین سریعتر از امروز در گردش بود، به این معنی که یک شبانه روز حدود ۲۳.۵ ساعت به طول می‌انجامید و بر این اساس یک سال نیز معادل ۳۷۲ روز بود. محققان این واقعیت را از یک منبع غافلگیرکننده کشف کردند؛ صدف‌های باستانی متعلق به اواخر دوره «کرتاسه» که حدود ۷۰ میلیون سال قدمت دارد.

این کشف حاکی از آن بود که پوسته فسیلی متعلق به گروهی از نرم تنان به نام صدف‌های Rudist، با سرعت غیر معمولی رشد کرده اند. عمر این نرم تنان را می‌توان بر اساس حلقه‌های رشد روزانه که در پوسته‌ها قابل مشاهده است، ثبت کردن. این صدف‌های خاص به عنوان Torreites sanchezi شناخته می‌شدند و «رودیست» به معنای داشتن دو پوسته است که نوعی لولا آن‌ها را به هم وصل می‌کند.
این دانشمندان با استفاده از نمونه برداری لیزری که باعث ایجاد برش‌هایی از پوسته این جانوران می‌شود، توانستند تعداد دقیق حلقه‌های موجود در آن را بدست آورند. این اقدام همچنین به دانشمندان این امکان را داد تا بتوانند تعداد روز‌های یک سال و طول یک شبانه روز را نیز محاسبه کنند.
این تحقیق این هفته در مجله Paleooceanography and Paleoclimatology اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، منتشر شده است. «نیلز د. وینتر»، نویسنده اصلی مقاله و تحلیلگر ژئوشیمی دانشگاه بروکسل بلژیک، در این خصوص می‌گوید: «ما روزانه حدود چهار تا پنج داده مشخص داریم و این چیزی است که تقریباً هرگز در تاریخ زمین شناسی به آن دست پیدا نمی‌کنید. اساساً ما اکنون می‌توانیم یک روز را ۷۰ میلیون سال پیش بررسی کنیم و این بسیار شگفت انگیز است».
ما مدتهاست که می‌دانیم یک شبانه روز زمین ۲۴ ساعت طول می‌کشد و این ثابت می‌ماند چرا که گردش زمین به دور خورشید نیز ثابت است. با این حال، هم تعداد روز‌هایی که یک سال زمین را تشکیل می‌دهد تغییر می‌کند و هم این روز‌ها در طول سال کوتاه و بلند می‌شوند. این به لطف نیروی جاذبه ماه است که جزر و مد‌های اقیانوس را به وجود می‌آورد و سرعت چرخش زمین را کند می‌کند. در همین حال که ماه در حال گردش به دور زمین است، این ماهواره طبیعی تقریباً ۱.۵ اینچ در سال از زمین فاصله می‌گیرد.
اطلاعات به دست آمده از پوسته صدف‌ها حاکی از آن است که اقیانوس‌ها در اواخر دوره کرتاسه، یعنی در ۷۰ میلیون سال پیش بسیار گرمتر از اکنون بودند به نحوی که دمای آن‌ها در تابستان به ۱۰۴ و در زمستان به بالاتر از ۸۶ درجه فارنهایت می‌رسید. دانشمندان همچنین اشاره می‌کنند که حداکثر دمای اشاره شده در اقیانوس ها، برای نرم تنانی مانند این صدف ها، نهایت حد مجاز برای بقا بود، اما در کل این صدف ها، دما‌های گرمتر از اقیانوس‌های امروزی را می‌پسندیدند. صدف خاص مورد مطالعه این دانشمندان، بیش از نه سال زندگی کرده و واقع در یک بستر گرمسیری کم عمق دریا در زمین‌های خشک امروزی کشور عمان یافت شده است.

صدام و جنگ بایولوژیک

صدام حسین در بحبوحه حمله نظامی آمریکا به عراق در سخنرانی خود گفته بود" آمریکا ما را به حمله شیمیایی با ویروس کرونا تهدید کرده است... در ادامه ویدئویی از این سخنرانی و تاکید صدام حسین بر روی کلمه کرونا ویروس را میبینید.


خلاقیت معلم

سهیلا طاهری آموزگار دبستان الزهرا شهرستان دره شهر استان ایلام برای استمرار آموزش به دانش‌آموزان روزانه دروس را روی درِ کمد منزل نوشته و از طریق فضای مجازی به دست دانش‌آموزان می‌رساند.

rbb4_13981223000380_test_newphotofree.jpg2.png

هاله

t2yt_1.jpg

تصویر کوچک: میدان حلقوی (توروس) انرژی بدن در حالت ترس
 تصویر بزرگ: میدان حلقوی (توروس) انرژی بدن در حالت عشق