کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

ابر رایانه ها و بیگ دیتا

7cr_1.png

با پیشرفت فناوری، جهان اکنون ابزارهای اطلاعاتی بهتری نسبت به آنچه ۱۷ سال پیش داشته است، در اختیار دارد. Bluedot یک شرکت استارت‌آپ مستقر در تورنتو، یک بستر نظارت بر سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم می‌کند که میلیاردها داده‌ را تجزیه و تحلیل می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده است،

در تاریخ ۳۱ دسامبر (یعنی ۱ماه قبل)، پیش از اعلامیه‌های سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، به مشتریان خود شیوع ویروس کرونا را هشدار داد.

طبق اطلاعات، این شرکت از آنالیز داده‌های بزرگ برای ردیابی و پیش‌بینی شیوع خطرناکترین بیماری‌های عفونی در جهان استفاده می‌کند. علاوه بر این، در آگوست ۲۰۱۹ اعلام کرد با سرمایه‌گذاری کل بودجه خود را به حدود ۱۰ میلیون دلار آمریکا رساند.

Bluedot از روش‌های پردازش زبان طبیعی (natural-language processing) و تکنیک‌های یادگیری ماشینی (machine-learning) استفاده می‌کند تا گزارش‌های خبری جهانی، داده‌های هواپیمایی و گزارش‌های شیوع بیماری حیوانات، را غربال و بررسی کند. اپیدمیولوژیست‌ها به بررسی نتایج خودکار می‌پردازند و اگر همه چیز بررسی شود، این شرکت هشدارهایی را برای مشتریان خود در بخش‌های دولتی و خصوصی ارسال می‌کند.

BlueDot تلاش می‌کند تا اطلاعات را سریع‌تر از شیوع بیماری، ردیابی کرده و انتقال دهد. این شرکت به درستی پیش‌بینی کرده بود ویروس کرونا پس از ظهور اولیه در چین، به بانکوک، سئول، ‌چین‌تایپه و توکیو شیوع پیدا خواهد کرد.

کامران خان، بنیانگذار BlueDot به کانادا پرس گفت: از یک طرف، جهان به سرعت در حال تغییر است، جایی که بیماری‌ها سریعتر ظهور می‌کنند. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد دسترسی فزاینده‌ به داده‌هایی داریم که می‌توانیم از آنها برای ایجاد بینش و جلوگیری از گسترش بیماری‌ها استفاده کنیم.