اعتراض دانشآموزان، معلمان و کارشناسان آموزشی نسبت به دشواری غیرمنتظره امتحانات نهایی امسال بالا گرفته است. داوطلبان میگویند سؤالات بیش از حد مفهومی و سنگین بوده و حتی دانشآموزان ممتاز نیز نتوانستهاند نمره مطلوب کسب کنند.
یک دبیر فیزیک: «قانون ۴.۵ نمره سخت رعایت نشد؛ در برخی امتحانات تا ۱۰ نمره دشوار بوده است.»
یک دانشآموز: «امتحانات نهایی استرسش از کنکور بیشتر شده؛ دو ماه اضطراب کشیدیم، نتیجهاش ناامیدی بود.»
دبیر زبان انگلیسی: «برخی سؤالات حتی برای معلمان هم گنگ بود!»
کارشناسان هشدار میدهند که تصمیمات شتابزده و ناهماهنگ، باعث کاهش انگیزه، افت تحصیلی و بیاعتمادی دانشآموزان شده است. آنها خواستار بازنگری در فرآیند طراحی سؤالات، حضور متخصصان واقعی در تصمیمگیریها و توجه به عدالت آموزشیاند.
آیا زمان آن نرسیده که سیستم آموزشی بهجای آزمون و خطا، با واقعیت مدارس تصمیم بگیرد؟
سگی که در زیر آن صندلی بدون ترس از آدمها راحت نفس می کشد
پیرمردی
که بدون فشارجمعیت
وارد اتوبوس می شود.
مردانی باشرافت در اتوبوس مختلط.
زنانی
که می توانند به مردان اعتماد کنند
همه مدیون کتابیست
که در دست آن جوان است.
جرم تکه های سرب و فولاد و آلومینیوم یکسان و دمای آنها 100 درجه سلسیوس است. اما عمق موم ذوب شده متفاوت است. چرا؟