کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

تست هوش

پرسش زیر در امتحان ورودی سال اول راهنمایی در هنگ کنگ مطرح شده است. آیا شما می توانید به آن پاسخ دهید؟

پرسشی که در هنگ کنگ و برای امتحان ورودی سال اول راهنمایی طراحی شده بود به سرعت به شهرتی جهانی دست یافت تا جایی که بسیاری از وبسایت ها از جمله وبسایت اقتصادی بیزنس اینسایدر (BusinessInsider) آن را مورد توجه قرار داده اند. در این پرسش خودرویی نشان داده شده که در یکی از پارکینگ ها پارک کرده و از دانش آموزان پرسیده شده تا شماره پارکینگی که خودرو در آن قرار دارد را در پاسخنامه بنویسند. دانش آموزان باید با درنظر گرفتن شماره دیگر پارکینگ ها، شماره پارکینگ مورد نظر را حدس می زدند. اگر شما هم می خواهید سطح دانش ریاضی خود را بسنجید، می توانید تلاش کنید که پاسخ این پرسش را بیابید، البته به خاطر داشته باشید که زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ داده به این پرسش تنها 20 ثانیه است.

14-6-11-9244hong-kong.jpg

فاجعه ی بنزینی

به گزارش بهاران نیوز، بخشی از گفتگوی روزنامه اعتماد با سعید متصدی در پی می‌آید:

* در سال‌های گذشته، دولت دهم اقدام به تولید بنزین کرد؛ بنزینی که وارد چرخه مصرف سوخت شد و مشکلات عدیده‌ای را برای هوای شهرها ایجاد کرد. علت در تحریم بود یا هر چیز دیگر، بنزین از پتروشیمی به چرخه سوخت کشور وارد شد. البته تا مدت‌ها اینکه بنزینی که استفاده می‌کردیم، بنزین پتروشیمی بود را اعلام نکرده بودند و مردم نمی‌دانستند. تنها افتخار تولید بنزین داخلی مانده بود برای دولتمردان و رسیدن به خودکفایی. در دولت جدید اعلام شد سهم عمده‌ای از بنزین مصرفی، بنزین پتروشیمی است که تماما سرطان‌زاست. کمی از جزئیات سوخت مصرفی در این چند سال بگویید و فاصله‌اش با استانداردهای جهانی.

زمانی یک فعالیتی ایجاد شده بود برای ارتقای کیفیت بنزین و متاسفانه تبلیغات زیادی هم راجع به خودکفا شدن بنزین و بحث مسائل مربوط به بهبود کیفیت سوخت شده بود. یک‌سری مواردی مطرح بود که برمی‌گردد به دو یا سه سال قبل، یعنی حدود سال‌های ۹۰ و ۹۱٫ ما مطالعاتی در کشور انجام می‌دادیم، در آن زمان من استاد دانشگاه بودم و دانشجویانم در قالب پروژه و کار تحقیقاتی، کارهایی انجام می‌دادند. در قالب همین پروژه‌ها، به یک‌سری موارد نگران‌کننده رسیدیم که منجر به اندازه‌گیری‌هایی شد که در آن سال‌ها در رابطه با بحث بنزن، تولوئن، زایلن و اتیل بنزن انجام دادیم. اعداد نگران کننده بودند و نسبت به استانداردها فوق العاده بالا. بخشی از این اعداد نگران کننده زمان تخلیه سوخت از تانکر به پمپ در پمپ بنزین ها ایجاد می شدند که تا هزار برابر حد استاندارد بودند. لذا وقتی نگاه می کنیم، می بینیم که این نمی تواند در قالب خود بنزین باشد، بحث زایلن، بنزن و تولوئن، آروماتیک هایی هستند که حالت تبخیری دارند، هرچه میزان آروماتیک ها بیشتر باشد، میزان تبخیرها در هوا بیشتر است. بررسی هایی که انجام شد، دیدیم که یکسری فرآورده هایی از داخل پتروشیمی وارد بنزین می شوند به دلایل مختلف. یکی از مهم ترین دلایلش این است که ما میزان تولیدی که داشتیم با میزان مصرف مان برابر نیست. مصرف ما بیشتر از میزان تولیدمان است و این تولیدات یا باید وارد بشود تا بتوانیم مصرف مان را پاسخگو باشیم، یا باید مصرفمان را کم کنیم. این مابین راه سومی به وجود آمد و آن اینکه یکسری از حلال ها از پتروشیمی به بنزین اضافه شوند. نام های مختلفی هم برایش گذاشتند تحت عنوان پتروبنزین، ریفورمر (reformer)، اکتان افزا که درنهایت بر محصولی که از پتروشیمی بیرون می آمد، بنزین نام گذاشتند و قرار بود این محصول کسری مابین میزان تولید تا میزان مصرف مان را جبران کند. این بنزین به وفور اضافه و متاسفانه اعلام شد ما در این زمینه خودکفا شدیم. از آن طرف اعداد و ارقام نشان می داد میزان بنزن هوا فوق العاده بالارفته است، بررسی های بیشتری که انجام دادیم، دیدیم نه تنها در شهرهای بزرگ که در شهرهای کوچک هم این مساله در حال وقوع است. در تهران، اراک و شیراز بررسی های انجام شده نشان می داد که میزان بنزن موجود در هوا همچنان در حال افزایش است. در این میان تنها منبع بنزن می توانست یا تبخیر از پمپ بنزین باشد یا تبخیر از باک بنزین. بر اساس بررسی های ما، خودروها به کنیستر مجهز بودند در نتیجه بخارات ناشی از باک و خود خودرو می رود در کنیستر گرفته می شود و فقط زمانی می تواند بنزن وارد محیط شود که در باک باز می شود و صاحب خودرو می خواهد باک را از بنزین پر کند. در این صورت است که بنزین داخل می شود و بخارات بیرون می آید و منبع دیگری نمی تواند داشته باشد. بررسی دیگری روی بنزین پتروشیمی ها داشتیم، آنچه حلال بود و اسمش را گذاشته بودند بنزین پتروشیمی. دیدیم میزان بنزن این فرآورده یی که از پتروشیمی بیرون می آید، بین ۲ تا ۱۰ درصد است.

* میزان استاندارد بنزن در هوای محیط و در سوخت مصرفی باید چقدر باشد؟

میزان بنزن در سوخت باید زیر یک درصد و میزانش در هوای محیط باید یک و نیم PPB باشد یعنی «Part Per Bilion». در صورتی که فرآورده یی که بیرون می آمد بین ۲ تا ۱۰ درصد بنزن داشته که درواقع یک حلال بود. این یک نکته بسیار مهم است که باید به آن توجه کنیم، در هیچ جای دنیا بنزین از پتروشیمی بیرون نمی آید و وارد چرخه سوخت نمی شود. اگر یک جایی در دنیا پیدا کردید که بنزین را از پتروشیمی بیرون آوردند، ما می شویم دومین اش. ما برای کمبود بنزین داخلی این کار را کردیم، این حلال هایی که از پتروشیمی بیرون می آید خیلی خوب و حتی عالی می سوزند، عدد اکتانی که از برخی از این حلال ها دیده شده، ۱۰۶ یا ۱۱۰ است. اکتان را بالامی برد اما آیا هرچیزی که خوب می سوزد را باید ریخت در بنزین؟ این منطقی نیست.

* تنها ایرادی که به بنزین پتروشیمی وارد می شود، همین ترکیبات آروماتیک است؟

کلا مشکل از BTX (بنزن، تولوئن، زایلن) است، آنچه از بنزین پتروشیمی بیرون می آید، حاوی این سه ماده است که خطر بنزن از بقیه بیشتر است، آنها هم خطر دارند، آروماتیک هستند اما اثرشان را در جای دیگر می گذارند. بنزن، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سرطان زاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بنزن یک ترکیب سرطان زای قطعی است یعنی شکی در آن نیست. موسسه بین المللی سرطان شناسی IARC سالانه اعلام می کند چه چیزهایی قطعی سرطان زاست، چه چیزهایی احتمال سرطان زایی دارند و چه چیزهایی اصلاسرطان زا نیستند. بنزن، بر این اساس، سرطان زای قطعی است، با قطعیت ۱۰۰ درصد.

این اتفاق، ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت دقیقا از کی شروع شد؟

سال‌های ۸۸، ۸۹ بود که بنزین پتروشیمی به سوخت مصرفی اضافه شد. البته با بنزین پالایشگاه مخلوط می شد اما بازهم میزان بنزینش، از ۵/ ۲ درصد پایین تر نیامده بود در واقع عدد ۵/ ۲ درصد، حداقل میزان بنزن موجود در سوخت مصرفی بود، یعنی ۵/۲ برابر بیش از حد استاندارد. حالااین اضافه شده بود و مردم چون سوخت خوب می سوخته فکر کردند یورو ۴ شده در صورتی که این واقعیت چیزی متفاوت از این قضیه بود. نکته بعدی خود تولوئن و زایلن آروماتیک است. سطح آروماتیک های بنزین ما را بالابردند. حداکثر میزان آروماتیک در بنزین ۳۵ درصد است و در بعضی از موارد، این میزان به ۴۵ و حتی ۵۰ درصد می رسید. ترکیبات آروماتیک در واکنش های اتمسفری شرکت می کنند و باعث تولید ذرات زیر ۵/ ۲ میکرون می شود و این یعنی پیدا کردن منبع مشکل عمده ما در شهرهای بزرگ. سهم عمده یی از تولید ذرات ۵/ ۲ میکرون همین ترکیبات آروماتیک هستند که در حال حاضر بالاترین غلظت را در کشور ما این آلاینده دارد.

* چند درصد از منبع ذرات ۵/ ۲ میکرون را می توانید به آروماتیک ها اختصاص دهید؟

این اتفاق در چرخه اتمسفری قرار می گیرد، من نمی توانم بگویم چند درصد از کل ماجرا سهم آروماتیک هاست اما منبع اصلی ماجرا ست، حداقلش این است که از ۵۰ درصد بیشتر تاثیر می گذارد. از یکسو میزان آروماتیک ها را در سوخت بالابردیم و از سوی دیگر بنزن را. نتایج آزمایشگاهی اش هم هست که نشان می دهد در سال ۹۱، میزان بنزن در برخی پمپ بنزین های تهران ۹/ ۶ درصد، میزان آروماتیک ها بالای ۵۰ درصد بوده و برخی به ۷۰ درصد هم رسیده اند.

* این اعدادی که می گویید بر اساس استاندارد جهانی است یا با استانداردی ایرانی سنجیده می شوند؟

استاندارد یورو ۴ در سوخت می گوید بنزن باید زیر یک درصد باشد و آروماتیک ها زیر ۳۵ درصد. ما مگر ادعا نداریم سوخت مان یورو ۴ است؟ کسی که ادعا می کند، باید اسپسیفیکیشن و ویژگی های یورو ۴ را تامین کند اما متاسفانه در سوخت دوره پیش تنها از نظر اکتان تامین شده بود و بقیه فاکتورها به حال خود رها شده بودند.

* عدد اکتان سوخت قبلی چند بود؟

بالای ۹۵ بود اما اینها مال قبل بود. وقتی بنزین پتروشیمی اضافه شد، با چند مساله مواجه بودیم. تعداد روزهای پاک به نصف رسیده بود. از ۳۲ روز در سال ۸۷ و ۸۸، به ۱۴ روز در سال ۸۹ و سه روز در سال های ۹۰ و ۹۱ رسیده بودیم. علت اصلی عدم پاک بودن هوا، ذرات معلق زیر ۵/ ۲ میکرون بودند، چون آروماتیک بالارفته بود، ذرات معلق هم بالارفته بودند، چرخه واکنش اتمسفری ایجاد شده بود و تعداد روزهای پاک ما پایین آمده بود و رسیده بود به سه روز در سال ۹۲٫ یک جنبه دیگرش را هم اگر نگاه کنیم که بیماری هاست، سرطان ها که رابطه مستقیم با بنزن دارند، امروز در کشور بیداد می کنند.

سوال

سوال شیمی 3 خرداد 1393 داغ داغ...

http://www.aee.medu.ir/aee/aeeDocs/misc/139303nazari/n930305.1-2.pdf

نتایج سال دوم

 -خنده-دار-9.jpg

 

نمرات پایانی آزمون شیمی سال دوم دبیرستان شهید حسن ذاکری بندرعباس در سال تحصیلی 1392-93

الف):دوم تجربی

عدنان حمد جاسم 11/5     الماس 15/5    احمد امین 12/75      پویا اذربایجانی9/5        باستین   13/25      

حسام سر قله ای   17       دانیال 16/5      صادق 10      زیبا بروفه 13/25      پویا حواس جمع 4      خاک 14/25

دم 19      رست   16/25      عبدالرحیم 17/25     صفا کونگ فو توا    18       صفری مظلوم    18      طاهر 5/5

عارف 15/25      عامر   14/5      عسگر 15/75    مرود 5/5      چوک صدام 9/25       نور زیبا گیسو 7     هادی 20

ب): دوم ریاضی

آغال کیف خفن 18/25        آرین 19/5       احمد هنرجوی پارکو   9/75      استاد فاز  12/25        قزوین 18

ساقی فلکه چه توا9/5     امین 12/25     اسمال ته چاه    9/25      حامد 10/5     جوذر سئوال 20     خادم سرافراز 11/75

ناموس 15/75    ذاکر  12       پیام 17/25       رنج برده   11.5      یاشار  14/25     ضرغام ماژیک 10/5       خال بر دوش   9/5

ژولیوس آبراهام آدریانوس 15/5        شاعر گمنام 17      قتال 12     ممد تکنو  11/25    آقا این قطابا چنده؟(با لهجه)    15