کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

دی ان ا

 محققان انگلیسی قصد دارند آرشیوی از DNA انسان ها را به همراه سوابق دیجیتالی از زندگی آن ها به کره ماه ارسال کنند.

به گزارش آسمان خبر و به نقل از ساینس، این پروژه که با عنوان «ماموریت شماره 1 در ماه» نام گذاری شده است‏ ‏ به پیشنهاد یکی از مشاوران فضایی دولت انگلستان تعریف شده است. بر اساس طرح اولیه ماموریت‏ قرار است هر شخصی که مایل به ارسال DNA خود به کره ماه است‏، با پرداخت مبلغ 50 پوند‏ یک تار مو و سوابقی از زندگی خود را به صورت متن‏ ‏، عکس یا فیلم یا هر قالب دیجیتالی دیگر در این آرشیو قرار دهد. 
هزینه طراحی فضاپیمای مورد نیاز برای انجام این پروژه معادل 900 میلیون پوند است و برای شروع حداقل باید 500 میلیون پوند از آن تامین شود. به همین علت محققان انگلیسی با راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی و یک وب سایت برای نام نویسی داوطلبان‏، جمع آوری هزینه اولیه را آغاز کرده اند. در صورتی که همه چیز به درستی پیش برود، محققان‏ انتظار دارند فضا پیمای موردنظر تا سال 2024 آماده پرتاب شود.
برای انجام مامورت قرار است ابتدا یک روبات فضاپیما در قطب جنوب ماه فرود آید. سپس حفره ای به عمق حداقل 20 متر در سطح ماه حفر کرده و این آرشیو DNA را به همراه سوابق دیجیتالی از زندگی انسان ها در آن حفره‏، دفن کند. خاک حاصل از حفاری در سطح ماه نیز به منظور درک بهتر ساختار ماه و رابطه باستانی آن کره زمین مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت. 
تا کنون هیچ فضاپیمایی سطح ماه را تا عمق 20 متری حفاری نکرده و تنها فضاپیمای آپولو توانسته به عمق 3 متری سطح این کره دست یابد. لازم به ذکر است که بخشی از این آرشیو دربرگیرنده تاریخ بشر‏، تمدن ها و فرهنگ های بشری خواهد بود و بخش دیگر آن شامل سوابق شخصی افراد است که با پرداخت هزینه آن به ماه ارسال می شود.

چرخه آب

چرخه آب سال اول...

http://www.epa.gov/ogwdw/kids/flash/flash_watercycle.html

دستگاه pHمتر....

http://group.chem.iastate.edu/Greenbowe/sections/projectfolder/flashfiles/acidbasepH/ph_meter.html


دکتر نادری

e3fe97c8-fcf5-4d16-ac0d-6ee695eb9acf_w640_r1_s_cx0_cy21_cw0.jpg

دکتر فیروز نادری، مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی در«ناسا» میهمان برنامه «گفت وگو با نامداران» بود. این گفت وگو در دو بخش انجام شده و در آن آقای نادری خاطرات ورودش به سازمان هوا - فضای آمریکا، ناسا، و طرح های کنونی این سازمان برای کاوش مریخ صحبت می کند. 

فیروز نادری به مدت ۳۰ سال در سازمان ناسا و در حوزه های متفاوت کار کرده و در حال حاضر مدیرکل اکتشافات منظومه خورشیدی است. وی در پاسخ به این که چرا علاقمند به این رشته شده، گفت: «من بعد از پایان دوران دبیرستان در ایران به آمریکا آمدم که در دانشگاه تحصیل کنم و می خواستم معماری بخوانم. ولی به رشته مهندسی تغییر رشته دادم و در زمان گرفتن دکترا با ناسا آشنا شده و دیدم دو رشته کار دارد، حوزه نظامی و حوزه علمی. دوست داشتم کار علمی کنم و بعد به ناسا پیوستم.»

آقای نادری در این گفت وگوی اختصاصی با سایت وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی، از برنامه بعدی به مریخ گفته و خبر داد تا سال ۲۰۱۶ قرار است کاوشگر دیگری به مریخ فرستاده شود که کارش بررسی امواج زلزله در مریخ خواهد بود.

فیروز نادری در مورد هدف برنامه های مریخ در ناسا می گوید: «این برنامه قرار است به این پرسش پاسخ دهد که آیا مریخ هیچ وقت در چهار و نیم میلیارد سال سابقه اش شاهد حیات بوده یا آمادگی داشتن حیات را داسته است یا نه. و اگر آمادگی داشته، آیا زندگی و حیات روی زندگی در آن جریان داشته یا نه.»

وی در این گفت وگو می گوید: «روشی که ما توانستیم با آن لایه های زمین را بررسی کرده و بفهمیم، با کمک امواج زمین لرزه بوده است.و قدم بعدی این است که بتوانیم امواج زلزله در مریخ را هم ررسی کرده و بتوانیم درک بهتری از لایه های مریخ به دست آوریم.»

فیروز نادری همچنین در مورد ماموریت کاوشگر «کیوریاسیتی» که دو سال است روی مریخ انجام می شود گفت: « کیوریاسیتی روی یک گودال خیلی بزرگ و وسیع فرود آمده و در حال بالا رفتن و نمونه برداری از لایه هاست. چرا که هر لایه مثل برگی از کتاب تاریخ است و می توان ساختار مریخ را شناخت.»

افتخار

0105bf79-cd4a-46ad-9f4c-225cac9c3b65_w640_r1_s.jpg

نشریه نیویورکر در بخشی از گزارش مفصلی که درباره تحقیقات علمی دانشمندان برای مبارزه با ویروس ابولا منتشر کرده است، به فعالیت‌های یک دانشمند آمریکایی ایرانی‌تبار به نام پردیس ثابتی، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه هاروارد در مبارزه با اپیدمی ابولا می‌پردازد که سرپرستی تلاش‌های آمریکا برای خواندن ژنوم انسان و تمام کروموزوم‌های موجود در ویروس ابولا را بر عهده دارد.

 خانم ثابتی مسئول آزمایشگاهی در دانشگاه هاروارد است، و پژوهش‌های مربوط  به ژنوم ویروسی در انستیتوی «براد» وابسته به دانشگاه‌های ام.آی.تی و هاروارد را سرپرستی می‌کند.

ژنوم انسان ماده ژنتیکی است که حاوی دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری او را داراست و از مولکول‌های دی‌ان‌ای متمایز از یکدیگر، به نام کروموزوم تشکیل شده است.

پردیس در خواندن و تجزیه و تحلیل ژنوم‌‌های اندام موجودات زنده متفاوت، بویژه در مطالعات مربوط به سیر تکامل ویروس – شیوه‌ای که ویروس‌ها در گذر زمان برای تطبیق دادن خود با محیط، تغییر می‌کنند – تخصص دارد.

خانم ثابتی و گروهش در طول تابستان به خواندن ژنوم‌های ابولا ادامه دادند، و نتیجه مطالعات آنها در وبسایت مرکز ملی برای اطلاعات فناوری زیستی منتشر شد، تا دانشمندان در هر کجای این دنیا بتوانند آنها را بی‌درنگ مشاهده و بررسی کنند.

سپس، در اواخر ماه اوت (اوایل شهریور ماه) مقاله‌ای در مجله معتبر «ساینس» (علوم) منتشر می‌کنند که در آن نتایج تحقیقات خود را به تفصیل شرح می‌دهند. خانم ثابتی در این زمینه می‌گوید «این کار نشان می‌دهد که شما می‌توانید ابولا را به موقع تجزیه و تحلیل کنید. این ویروس تنها نیست. حالا ما وارد آنچه که ویروس انجام می‌دهد شده‌ایم، و اکنون می‌توانیم در هر لحظه تشخیص دهیم در حال مبارزه با چه چیزی هستیم.»

خانم ثابتی و تیم او اینک راهی پیدا کرده‌اند که ویروس ابولا را، در حالی که تغییر می‌کند، مشاهده کنند. حالا آنها دشمن خود را می‌بینند؛ معنایش این است که ویروس ابولا در حالی که تغییر می‌کند، می‌تواند به سرعت دگرگون شود، و دانشمندان همچنین ممکن است بتوانند شاهد جهش آن در جهات خطرناک باشند. 

gelada-ethiopia-portrait_44376_990x742.jpg

افسوس نوع ما...

از اینست...

که تا به خود آمدیم..

نوع بشر...

سرزمینمان را یکجا ...

به نام نامی خود...

سند زده بود...


 

سفر

10358567_10152760350120673_4382076619098855571_n.jpg

فکر نمی کنم...

فکر نمی کنم...

فکر نمی کنم...

پای رفتن تو این راه رو داشته باشم...

راهرو مرموز...

راهرو تاریک...

راهرو سرد...

فکر نمی کنم...

که باور داشته باشم...

که من نیز...

روزی...

روزگاری...

مسافر سرز مین های دور دست تر از الدورادو ...

خواهم بود...

لینک

77506ca4-789a-4f9e-b5ab-b5bba70dd73a.jpg

انحلال ترکیب یونی در آب سال اول....

http://www.kanoon.ir/Article/69479

واکنش جانشینی یگانه سال چهارم...

http://www.kanoon.ir/Article/69478

عبور برق از بدن

http://farhangnews.ir/link/1723

پیوند

اخبار علمی - دکتر سرجیو کاناورو، عصب‌شناس ایتالیایی با انتشار مقاله‌ای، بار دیگر مدعی امکان انجام عمل پیوند سر شد.

امروزه انجام عمل پیوند مغز جزو دغدغه‌های اصلی پزشکان به شمار می‌آید و یکی از اصلی‌ترین موانع در راه چنین پیوندی، ناتوانی در پیوند بافت عصبی است چرا که بافت‌های عصبی آسیب‌دیده قادر به انتقال درست سیگنال‌های مغزی نیستند.

استفاده از یک رابط مغز- رایانه می‌تواند به عنوان روشی برای انتقال سیگنال کاربرد داشته باشد؛ در این شرایط دستورات ارسالی از مغز با دور زدن نخاع، به طور مستقیم از طریق این رابط به عضو مورد نظر منتقل می‌شوند.

در پیوند مغز، سن گیرنده بسیار اهمیت دارد و نمی توان مغز یک بیمار بالغ را در یک جمجمه‌ای که هنوز رشد کاملی پیدا نکرده است، پیوند زد.

مغز وظیفه پردازش و کنترل عملکردهای حسی، حرکتی، بینایی، بویایی و غیره را برعهده دارد، اما پیوند مغز به یک بدن جدید احتمالا تنها به حفظ شخصیت و خاطرات کمک می‌کند و هماهنگی مغز با اندام بدن تازه چندان آسان نخواهد بود.

پرونده جنجالی برای پیوند سر

بر خلاف پیوند مغز که شامل برداشتن مغز یک موجود و پیوند زدن آن به بدن موجود دیگر است، در پیوند سر، کل مجموعه سر به همراه نخاع بر روی بدن جدید پیوند زده می‌شود.

از لحاظ تئوریک، یک جوان مبتلا به نارسایی پیشرفته اندام مختلف بدن، مبتلا به دیستروفی عضلانی (تحلیل تدریجی عضلات بدن)، تتراپلژیک با نقص عضو یا مجروحی که در اثر یک سانحه بیشتر بدن خود را از دست داده و شانسی برای ادامه حیات ندارد، می‌تواند کاندیدای مناسب اهدای سر به یک بیمار با بدن سالم اما دچار مشکل حاد مغزی باشد

نمونه‌ای از عمل پیوند سر در دهه 1970 میلادی بر روی دو میمون رزوس انجام شد، اما حیوان گیرنده پیوند به دلیل ناتوانی پزشکان در پیوند زدن نخاع قدیمی و جدید چند روز پس از عمل مرد.

دکتر سرجیو کاناورو، عصب شناس ایتالیایی سال 2013 با انتشار مقاله‌ای در مجله Surgical Neurology International مدعی امکان انجام نخستین عمل پیوند سر تا سال 2015 میلادی شد.

در روش موسوم به HEAVEN، بدن گیرنده در شرایط ایست موقت قلبی قرار می‌گیرد؛ سر و نخاع دهنده و گیرنده پیوند تا 12 درجه سانتیگراد سرد شده و سرها با کمک تیغه‌های بسیار تیز از بدن دهنده و گیرنده جدا می‌شوند.

با کمک این برش بسیار دقیق، آکسون‌ها یا رشته‌های بلندی که از سلول عصبی خارج می‌شوند، سالم باقی می‌مانند. متخصصان مغز و اعصاب حدود یک ساعت فرصت خواهند داشت که سر دهنده عضو را به بدن گیرنده پیوند بزنند!

این مقاله با واکنش تند محققان از سراسر جهان مواجه شد؛ برخی این روش را مشابه فیلم «فرانکشتاین» توصیف کردند و برخی دیگر از عدم امکان پیوند نخاع اهداکننده و گیرنده سخن گفتند.

 

ادعای تازه درخصوص امکان پیوند سر

دکتر کاناورو اخیرا مقاله دیگری در مجله Frontier of Neurology منتشر کرد که جزئیات جدیدی از امکان عمل پیوند سر را شرح می‌دهد.

امکان ادغام مغز استخوان از طریق برش با یک چاقوی فوق تیز وجود دارد؛ با استفاده از مواد همجوشی غشاء موسوم به فوسوژن (fusogen) که بین دو برش در طناب نخاع تزریق می‌شوند، امکان پیوند نخاع فراهم می‌شود.

کاناورو» برای اثبات نظریه جدید خود، به آزمایشات انجام شده بر روی موش‌ها در دانشگاه دوسلدورف استناد می‌کند که در روش مشابه، حیوانات سلامت خود را به طور کامل بازیافته و قادر به استفاده از اندام مختلف بدن بودند؛ اما نتایج یافته‌های جدید «کاناورو» نیز مورد تأیید پزشکان نیست.

دکتر کالوم مک کلر از اعضای انجمن اخلاق زیستی اسکاتلند خاطرنشان کرد: تغییر مغز استخوان سال‌هاست که بخصوص برای بیماران مبتلا به سرطان انجام می‌شود، اما مشکل اساسی، پیوند اعصاب است که هنوز راهی برای آن پیدا نشده است.

به گفته «مک کلر»، عمل پیوند سر در دهه 1970 میلادی بر روی دو میمون رزوس در شوروی سابق، به فلج شدن و مرگ حیوان منجر شد؛ پس از پیوند، حیوان از گردن به پایین فلج شد، در حالی که قلب به پمپاژ خون ادامه می‌داد و در این شرایط عملکرد عصبی به طور کامل مختل شده بود که این مساله چالش اساسی در پیوند سر محسوب می‌شود.

بیشتر محققان تأکید می‌کنند که هنوز فناوری مورد نیاز برای پیوند نخاع توسعه نیافته و این عمل به معنای کشتن عمدی یک بیمار است؛ امکان انجام عمل پیوند سر تنها پس از موفقیت محققان در پیوند نخاع قابل بحث خواهد بود!

یا حسین

«ژوزف داوودیان» از هموطنان مسیحی ساکن ارومیه گفت: پزشکان جوابم کرده بودند قرار بود حداکثر تا پنج سال زنده بمانم اما عنایت امام حسین (ع) و روز عاشورا شفایم داد.
ژزف داوودیان روز سه شنبه در حالی که در جمع عزاداران حسینی شهر ارومیه حضور یافته بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همه پزشکان جواب رد داده بودند سالها بود با بیماری کلیه دست به گریبان بودم.
وی اظهار کرد: یکی از کلیه هایم را به دلیل عفونت از بدنم جدا کردند بتدریج زندگی برایم سخت شد و دیگر امید به زندگی در من به یاس تبدیل شده بود تنها با یک کلیه که آن هم وضعیت چندان خوبی نداشت زندگی می کردم.
وی گفت: پزشکان گفته بودند اگر زیاد عمر کنی تنها چهار یا پنج سال خواهد بود.
داوودیان ادامه داد: ایام محرم بود جلوی در منزل نشسته بودم دسته های عزاداری، زنجیرزنی و سینه زنی را نگاه می کردم، صدای یا حسین در گوشم نجوا می کرد گویی مرا به سوی خود می خواند.
وی افزود: نزدیکی های ظهر در مسجد محل برای دسته های عزاداری و مردم قرار بود نذری بدهند بغض گلویم را گرفته بود آرام آرام پشت سر دسته سینه زنی راه افتادم، ظهر شده بود وقت ناهار بود همه وارد مسجد شدند من نیز همپای آنها به مسجد رفتم و کنار عزاداران نشستم سفره زیبا امام حسین (ع) پهن و غذاها برسفره چیده شد، من سالها بود بسیار کمتر غذا می خوردم و حتی یکبار نشده بود با آرامش غذا بخورم چون دائم انتظار مرگ را می کشیدم اما اینجا سرسفره امام حسین (ع) گویی حسی زیبا بر وجودم حاکم شد تمام دردهایم را فراموش کردم و با نیتی خاص با شوق تمام غذا را خوردم و پس از خوردن غذا دیگر هیچ دردی در وجودم حس نکردم و به آنها که مرا می شناختند و با تعجب نگاهم می کردند گفتم من شفایم را از امام حسین (ع) گرفتم.
این هموطن مسیحی ادامه داد: قرار بود من پنج سال زنده بمانم اما امروز دهها سال از آن روز می گذرد و من درسایه عنایت امام حسین (ع) و روز عاشورا همچنان نفس می کشم.
وی افزود: امام حسین (ع) و عظمت و مظلومیت روز عاشورا در قلب من جای دارند.
وی گفت: سرور آزادگان جهان شخصیت تکرارناپذیر تاریخ بشریت است و تا عمر دارم محبت حسین (ع) را در قلبم حفظ خواهم کرد.

وارونه

یک زن 28 ساله اهل صربستان به‌ دلیل ابتلا به یک بیماری نادر همه چیز را سروته می‌بیند.
به گزارش ایسنا، «بویانا دانیلوویچ»، زن 28 ساله صربستانی به دلیل ابتلا به یک عارضه مغزی نادر، همه چیز اعم از نوشته‌های روزنامه‌ها، کتاب‌ها و تصاویر تلویزیونی و کامپیوتر را سروته می‌بیند. به دلیل اینکه مغز بویانا نمی‌تواند تصاویر را به‌ صورت طبیعی پردازش کند ناچار است تلویزیون و نوشته ها را سروته کند تا بتواند آن‌ها را درست ببیند یا بخواند. این زن به اختلالی موسوم به موقعیت‌یابی فضایی دچار است که در این عارضه چشم‌ها یک تصویر را درست مشاهده می‌کنند اما احتمالا مغز جهت تصاویر را تغییر می‌دهد.
به گزارش ایسنا به نقل از ریپلی، تا پیش از این مواردی مشاهده شده بود که برخی افراد برعکس می‌نویسند اما مشاهده فردی که همه چیز را وارونه می‌بیند، پدیده نادری است

فضا یی ها

c0e9be34-41d6-4ddb-8c25-f1443f695add.png

این واحد پول هیچگاه بر روی زمین مورد استفاده قرار نگرفته است و تنها دانشمندان آن ها را برای زمانی که می خواهند با موجودات فضایی معامله کنند ساخته اند. این پول ها دارای ترکیبات خاصی از آلیاژها هستند که ارزش های متفاوتی را به آن ها می دهد.

ده شغل عجیب

http://shahraraonline.com/news/45165/

مرگ

.jpg

روز نو : انجمن شیمی امریکا فیلمی منتشر کرده که فرآیند گام به گامی که هنگام مرگ برای بدن رخ می‌دهد را به نمایش می‌گذارد. 
به گزارش روز نو، در این فیلم، غیرفعال‌شدن کارکردهای بدن تا دفن آن به چشم می‌خورد و مطابق آن، نخست قلب پمپاژ خون را متوقف می‌کند. بنابراین جریان خون در سراسر بدن قطع و این موضوع موجب لخته‌شدن خون و ضخیم‌شدن آن می‌شود. 
پس از آن نیروی گرانش در فرآیندی موسوم به «هیپوستاز بعد از مرگ» موجب سقوط خون می‌شود. بدون گردش خون، دمای بدن نیز افت می‌کند و عضلات در فرآیندی به نام «جمود نعشی» سفت می‌شوند. توقف گردش خون، تنفس را نیز قطع می‌کند و این بدین معناست که هیچ خونی به سلول‌ها نمی‌رسد. 
این موضوع مانع از تولید ATP توسط میتوکندری موجود در سلول می‌شود. مولفه ATP نوعی ماده شیمیایی است که برای بسیاری از مسئولیت‌های بدن به کار می‌رود. 
این امر منجر به ترشح آنزیم‌هایی مانند آنزیم‌های لیزوزومی می‌شود؛ این آنزیم‌ها محیطی خلق می‌کنند که برای باکتری‌ها و قارچ‌ها بسیار جذاب بوده و بنابراین آن‌ها شروع به تجزیه‌کردن بدن می‌کنند. 
بوی بدی که از بدن مرده به مشام می‌رسد، ناشی از دو ماده زیستی به نام مولار و کاداورین است که بوی بسیار منزجرکننده‌ای دارند. 
دیگر ترکیبات بدبو شامل دی‌متیل دی‌سولفید و دی‌متیل تری‌سولفید است که هر دو شامل سولفور هستند و بوی تخم مرغ گندیده می‌دهند. 
این مولفه‌ها به همراه بسیاری از گازهای دیگر موجب متورم‌شدن زیاد بدن به هنگام ادامه تجزیه می‌شود. در نهایت طی یک سال، بخش اعظم گوشت بدن تجزیه می‌شود و در طول 40 تا 50 سال استخوان‌های بدن خشک و شکننده می‌شوند اما می‌توانند تا صدها سال حفظ شوند.
منبع: ایسنا