کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

ویروس ذهن

دو برادر افغان یکی این روزها در جبهه دولت افغانستان است و دیگری زیر پرچم طالبان در حال جنگیدن است.

98440_67tv.jpg

کنکور 1400

entrance-exam1400-iran00040913_g50p.jpg

امسال نیز کنکور برگزار شد و هزاران نفر از دانش آموزان با هزاران امید و آرزو یک ماراتن نفس گیر را پشت سر گذاشتند، اما آنچه که مهم بنظر می رسد تحلیل و تفسیر سوالات کنکور و مقایسه آن با آزمون های استاندارد از جمله رویکرد مبتی بر هدف است .

در رویکرد مبتی بر هدف، هدف های کلی و هدف های دقیق مورد تاکید و تایید قرار می گیرد و چنین آزمونی به دنبال میزان دستیابی به اهداف آموزشی است که برنامه درسی راه تحقق آنها را مشخص می کند.
یکی از اهداف مهم برنامه درسی و در واقع رویکرد جهانی در آموزش ارتقای کیفیت زندگی افراد در سایه آموزش، یادگیری و تغییر رفتار انسانهاست‌، رویکردی که به رویکرد زمینه محور معروف است، یعنی در این نوع نگاه الویت با حل مسائل زندگی واقعی افراد است . از منظر این دیدگاه همه ما مسافر یک کشتی هستیم و کوتاهی هر فردی باعث تباهی همه می شود‌.
از نظر این فلسفه آموزشی حفظ و صیانت آب، خاک، هوا و تامین درست انرژی (  عناصر اربعه) مهم است و در هر موقعیت آموزشی باید در کانون توجه همگان قرار گیرد، لذا هر نوع ارزشیابی باید در خدمت آموزش استفاده صحیح این نعمت های خداوندی باشد‌.
ولی افسوس در سوالات شیمی در کنکور ۱۴۰۰ این اهداف بلند جایگاهی نداشت ، اکثر سوالات به صورت فرضی طرح شده بودند، عناصر فرضی، واکنش‌های فرضی و با پیشوند اگر و مگر که هیچ سنخیتی با زندگی محور بودن آموزش و حل مسائل فرا روی افراد و جامعه ما نداشت.
از فصل آب، آهنگ زندگی هیچ سوالی در خصوص بحران آب مطرح نشده بود در حالی که همگان و هر روز با این مسئله حیاتی مواجهیم.
آلودگی هوا دل هزاران نفر از انسانها را می رنجاند و نفس ها را به شمارش انداخته و خاک که بی هیچ منتی تمام نیازهای ما را برآورده می کند، هیچ جایگاهی در این آزمون نداشتند.
همگی خوب می دانیم یک سوال از آزمون کنکور بیش از یک کنفرانس آموزشی کشوری در آموزش شیمی تأثیر دارد، سوالات از نوع آزمون های موسسات آموزشی غالبا اقتصاد محور بوده و هر یک از این موسسات در حال فیگور گرفتن هستند که سوالات چقدر شبیه سوالات بدون زندگی محور آنها است.
رئیس سازمان سنجش ادعا دارد که ما به دنبال جدا کردن پنچ درصد دانش آموزی هستیم که می خواهند رشته های خاص را انتخاب کنند. ظاهرا از نظر ایشان ارزشیابی در خدمت آموزش از نوع خاص می تواند باشد و روایی آزمون می تواند فدای جداسازی پنج درصد افراد قرار گیرد.
یاد آن شعر و آهنگ معروف افتادم که:
چه سینه هایی که نسوخت و چه آرزوهایی که نمرد.
شاید اگر سوالات روا بودند، کوخ نشینان هم می توانستند سر سفره انقلاب بنشینند.
در یک کلام، سوالات شیمی در کنکور به لحاظ محتوایی، منطقی و روایی، ناروا بود‌

سوخت سیلیساید

the-crystal-structure-of-u-3-si-2_go3v.png«کاظم غریب آبادی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب (سه شنبه) در پی انتشار اخباری مبنی بر ساخت صفحه سوخت سیلیساید گفت: برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد. 

غریب آبادی اظهار داشت: سوخت سیلیساید، نوعی مدرن از سوخت هسته‌ای است که فناوری آن صرفا در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهاست.

وی با بیان این‌که فعالیت تحقیق و توسعه در این خصوص با اورانیوم طبیعی حدود سه ماه قبل شروع شده بود، گفت: در فرآیند جدید، یک صفحه سوخت جدید با استفاده از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید می‌شود. 

نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به طور قابل توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند

.images_2uxg.png