کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

برق دریایی

استرالیا با افتتاح نیروگاهی که با موج دریا کار می‌کند، نخستین گام برای تولید انرژی سالم از امواج قدرتمند دریا را برداشته است.

هرچند تا پیش از این چند طرح برای استفاده از امواج دریا تشکیل شده بود، اما هنوز شبکه‌ای که بتواند این انرژی را به شبکه برق شهری متصل کند، با موفقیت انجام نشده بود.

شرکت «آیلی لیمپمت» در بریتانیا پیش از این طرح‌هایی برای این پروژه انجام داده بود ولی در ابعاد صنعتی اجرا نشده بود.

همچنین طرح‌های قبلی از اجزایی تشکیل شده بود که روی سطح آب شناور بودند تا بتوانند انرژی موج را تبدیل کنند.

به گزارش سایت «مادر بورد» ویژگی پروژه جدیدی که در استرالیا انجام شده، این است که تمامی اجزای تولید انرژی، زیر آب است و دیگر روی سطح آب شناور نیست. خوبی آن این است که در جریان توفان سهمگین، مورد خسارت سنگین قرار نمی‌گیرند.

«شرکت تولید انرژی موج کارنگی» در بیانیه‌ای روی سایت خود اعلام کرد این پروژه به مدت ۱۰ سال کار و آزمایش شده و به تدریج تکمیل شده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: «شناورهای این نیروگاه زیر آّ است که موج انرژی زیر آب را در خود می‌گیرد. این شناورها با حرکت موج بالا و پایین رفته و و پمپ‌های تولید را فعال می‌کنند. این پمپ‌ها، مایعی را تحت فشار گذاشته که بعد در توربین‌های آبی به کار می‌رود تا برق تولید کند.»

 هنوز برق تولید شده از این نیروگاه وارد شبکه برق منازل در استرالیا نشده است. تمامی برق تولید شده از این نیروگاه از سوی وزارت دفاع استرالیا خریداری شده و در بزرگترین پایگاه آبی این کشور، مصرف می‌شود.

شرکت انرژی موج کارنگی اعلام کرده در حال تاسیس نیروگاه‌های بزرگ‌تری با شناورهای بیشتر است تا بتواند برق بیشتری تولید کرده و آن را به شبکه منازل متصل کند.

هرچند تا پیش از این در مورد تولید برق از انرژی امواج کارهایی شده بود، اما از آن به عنوان روشی کُند یاد شده بود. پروژه‌ای مشابه آن در پرتغال اجرا شده که به سرانجامی نرسیده بود.

کارشناسان امیدوارند با پیشرفت پروژه شرکت کارنگی، سرمایه‌گذاران را به سمت پروژه‌های تولید انرژی از امواج دعوت کنند. 

بیگ بنگ

به گزارش «لایو ساینس» و «تِک تایمز» شماری از پژوهشگران با بررسی دو نظریهٔ عمدهٔ فیزیک، یعنی «مکانیک کوانتوم» در حیطهٔ ذرات بنیادی و «نسبیت عام» در عالم فضا و زمان و کائنات،‌ نتیجه‌گیری کرده‌اند که این دو نظریه نمی‌توانند در قالب یک نظریهٔ واحد با هم سازگار گردند.

سوریا داس، فیزیکدان نظری در دانشگاه لِث‌بریج کانادا، رابرت برندنبرگر، کیهان‌شناس نظری در دانشگاه مک‌گیل مونترال، و احمد فرج علی از دانشگاه «بنها» مصر از پژوهشگرانی هستند که با ارائهٔ معادله‌ٔ تازه‌ای، تئوری بیگ‌بنگ را مورد پرسش قرار داده‌اند.

طبق نظریه آنها، جهان در آغاز نقطه‌ای یا ذره‌ای فوق‌العاده فشرده و گران نبوده و اصولا سرآغازی نداشته است. این نظریه همچنین بر آن است که قوانین فرضیهٔ نسبیت عام  در حالت ذرهٔ واحد مافوق گران و فشرده آغازین نظریه بیگ‌بنگ مفهوم و کارکردی ندارند.     

رادیوفردا در گفت‌وگو با امیر حاجیان، کیهان‌شناس و پژوهشگر ارشد انستیتوی اخترفیزیک کانادا در دانشگاه تورنتو می‌پرسد آیا نظریهٔ بیگ‌بنگ زیر سوال رفته است؟

گفتگوی بکتاش خمسه‌پور با امیر حاجیان

امیر حاجیان: نه، نظریهٔ مهبانگ زیر سوال نرفته، این کاری که انجام داده‌اند یک کار تئوری بوده، یک کار کاملا نظری بوده که سوالی که اینها سعی کرده‌اند پاسخ بدهند این است که در ابتدای جهان وقتی که ما از مهبانگ صحبت میکنیم، مهبانگ یک تکینگی توی نظریهٔ ما هست و این را به عنوان یک نظریه‌پرداز، به عنوان یک دانشمند، این چیز دلنشینی برای ما نیست که نظریه‌مان تکینگی داشته باشد چون تکینگی یعنی ما واقعا نمی‌دانیم که دقیقا آنجا دارد چه اتفاقی می‌افتد و اینها سعی کرده‌اند که یک نظریه‌ای بدهند که این تکینگی را توی خود نداشته باشد.

مقصودتان را می‌توانید از تکینگی یک بار دیگر توضیح بدهید؟

تکینگی یعنی جایی که نظریه‌هایی که ما داریم فرو می‌ریزه و اگر اینجوری به نظریهٔ مهبانگ نگاه بکنیم که جهان الان یک اندازه‌ای دارد، یک چگالی دارد، اگر که ما زمان را برعکس بکنیم برویم به طرف ابتدای خلقت، همه چیز دارد جمع می‌شود برمی‌گردد چون جهان الان دارد منبسط می‌شود بنا بر این من اگر که زمان را برعکس بکنم دنیا شروع ‌می‌کند به جمع شدن و منقبض شدن و اگر که شما چگالی جهان را نگاه بکنید می‌بینید که هر چه به زمان ابتدای عالم نزدیک می‌شویم، چگالی جهان بیشتر می‌شود تا یک جایی که ما دیگر نظریه‌ای برای قبل از آن نداریم چون به انرژی‌هایی می‌رسیم که تا حالا نتوانسته‌ایم برایش نظریهٔ قابل قبولی ارائه بدهیم که آنجا جایی است که فکر می‌کنیم گرانش، نظریهٔ گرانش با نظریهٔ کوانتوم باید یکی بشود.

دقیقا همین نکته آقای حاجیان، نکته اصلی که الان دانشمندان، فیزیکدانان و ستاره‌شناسان، نظریه‌پردازان همواره دهه‌هاست دارند تلاش می‌کنند آن نظریهٔ وحدت نظریه‌های «نسبیت عام» و «ذرات بنیادی، فیزیک کوانتوم»،‌ آیا نزدیک شد‌ه‌اند دانشمندان به اتحاد این دو یا اینکه این دو بگونه‌ای سازگار نیستند با هم؟

تلاش‌های خیلی زیادی صورت گرفته، همانجوری که می‌دانید بقیهٔ نیروهایی که توی طبیعت هستند، نیروهای طبیعی، اینها با هم متحد شده‌اند، نظریه‌های یکتا داریم برای اینکه بقیهٔ نیروها را بتوانیم همه را به صورت شکل‌های مختلف یک مفهوم نشان بدهیم ولی گرانش و کوانتوم هنوز موفق نشده‌ایم که اینها را با هم یکی بکنیم، کارهای زیادی انجام شده ولی مسئلهٔ سختی است، هنوز به نتیجه‌ای که دلخواه باشد و علمی باشد و قابل اعتماد باشد ما نرسیده‌ایم.

امیر حاجیان: نظریه «بیگ‌بنگ» متکی به مشاهده هم هستامیر حاجیان: نظریه «بیگ‌بنگ» متکی به مشاهده هم هست

آقای حاجیان اگر بخواهیم به زبان ساده دستاوردهایی را که امروز جهان دانش، دانشمندان به آن رسیده‌اند، این را اگر بخواهید جمع‌بندی کنید به زبان ساده، چگونه این را بازگو می‌کنید؟

الان تصویری که ما از جهان داریم که مجموعهٔ همه کارهایی است که توی این چند ده هزار سالی که بشر شروع به کار علمی کرده بدست آمده این است که ما تا الان تصویرمان از جهان، یک ابتدای خیلی داغ است که جهان از یک حالت داغ و خیلی چگالی شروع می‌کند و شروع می‌کند به منبسط شدن، اُفت و خیزهای کوچکی توی جهان وجود دارد به خاطر اتفاقات کوانتومی که بعد از یک دوره‌ای به اسم تورم توی دنیا پیش می‌آید و آن اُفت و خیزهای کوچکی که توی چگالی جهان هست، اینها شروع می‌کنند به رشد کردن و تشکیل ساختار می‌دهند که ساختارهای بزرگ کیهانی را که امروز می‌بینیم تشکیل می‌دهند. تصویر بزرگی که ما از کیهانشناسی داریم بر اساس نظریهٔ نسبیت عام اینشتین بنا شده و آغازش با مهبانگ است و آن چیزی که ما می‌دانیم الان عالم از آن تشکیل شده، بیشترش یک چیزی است به اسم انرژی تاریک، بعد از آن یک چیزی به اسم مادهٔ تاریک و ماده‌ای که ما می‌شناسیم و همه‌مان دیده‌ایم و توی آزمایشگاه با آن کار کرده‌ایم، این کمتر از چهار درصد جهان را تشکیل می‌دهد، یعنی بیشتر جهان را ما در واقع نمی‌دانیم دقیقا از چه تشکیل شده ولی می‌دانیم دقیقا چه مقداری از جهان را تشکیل داده است.

ریز می بینمت

انشمندان آزمایشگاهی در برکلی توانستند تصاویر کوچک‌ترین موجود زنده را تا به امروز ثبت کنند. 

در تصاویر ویدیویی و عکس‌هایی که از سوی آزمایشگاه برکلی و در یک تحقیق علمی ثبت شده است، تصاویر این باکتری دیده می‌شود.

اندازه این باکتری بسیار کوچک ۰.۰۰۹ میکرون مکعب است. با کنار گذاشتن ۱۵۰ هزار از این باکتری کنار هم می‌توان حجمی به اندازه نوک یک تار مو ایجاد کرد. 

به گزارش سایت «مادر بورد»، محققان پروژه یاد شده می‌گویند این کوچک‌ترین شکل ثبت شده حیات زنده تاکنون است که تمامی توانایی‌های سلولی هم دارد. 

«جیل بنفیلد» از محققان این پروژه می‌گوید: «تاکنون درک ما از این گونه کوچک از حیات خیلی کم بود و حالا وارد دوران جدیدی شده‌ایم».

وی افزود: «این باکتری‌ها نقش زیادی در اکوسیستم زندگی میکروبی دارند و ما هنوز از کارکرد واقعی آن‌ها مطلع نیستیم».

پژوهشگران توانستند این باکتری را از آب‌های زیرزمینی که از «کلرادو» استخراج شده بود و طی سه مرحله جدا کنند. سپس با استفاده از دوربین‌های دو و سه بعدی، تصویر آن را ثبت کنند.

این تحقیق می‌گوید هیچ اجماعی وجود ندارد که کوچکترین شکل از حیات در چه اندازه‌ای است. این باکتری، کوچک‌ترین اندازه‌ای است که تا به امروز پیدا و ثبت شد

سد

وزارت نیروی ایران روز شنبه، ۱۶ اسفند، از کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون خبر داده و اعلام کرد که ۵۹ درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است.

همزمان با این گزارش، وزیر نیروی ایران نیز خبر داد که با درخواست این وزارتخانه از شورای‌عالی آب، دستور تشکیل «ستاد بحران خشک‌سالی» در استان‌های ایرانصادر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از ابتدای سال آبی جاری حجم آب ورودی به مخازن سدهای ایران به ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

بر پایه گزارش وزارت نیرو، ورود آب به سدهای بزرگ کشور از ابتدای مهرماه امسال تاکنون ۱۶ درصد کاهش یافته است.

 بر این اساس، حجم آب موجود در مخازن سدهای ایران هم‌ اکنون با دو درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۰ میلیارد و ۱۷۰ میلیون مترمکعب است.

آب ذخیره شده در مخازن سدهای ایران در زمان مشابه سال گذشته، معادل ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

به گزارش وزارت نیرو، ظرفیت مخازن سدهای ایران در زمان کنونی ۴۸.۸ میلیارد مترمکعب است که تاکنون تنها ۴۱ درصد این ظرفیت پر شده است.

روز سه‌شنبه، ۲۱ آبان ۹۲، نیز رسانه‌های ایران از وضعیت «هشدارآمیز سدهای کشور» خبر داده و نوشته بودند که حجم آب ۷۶ سد ایران به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن این سد‌ها رسیده است.

در همین حال یعقوب همتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران، روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که از ابتدای سال آبی (مهر ۹۳ تا نیمه بهمن‌ماه) بارندگی در ایران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته ‌است.

روز شنبه همچنین وزیر نیروی ایران گفت: «در کلان‌شهرهای کشور همچون کرمان، بندرعباس، همدان، تهران و اصفهان شرایط ویژه‌ای از نظر تامین آب شرب برقرار است که نیازمند اقدام فوق‌العاده هستیم.»

به گزارش وب‌سایت وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان با اشاره به تشکیل «ستاد بحران خشک‌سالی» در استان‌های ایران افزود: «با درخواست وزارت نیرو از شورای ‌عالی آب، هم‌اکنون دستور تشکیل این ستاد‌ها با اولویت تامین آب شرب در استان‌های کشور صادر شده است و باید از تمامی ظرفیت ملی در این ستاد‌ها استفاده کنیم.»

به گفته آقای چیت‌چیان، برنامه‌ریزی برای تامین آب کلان‌شهر‌ها در تابستان سال آینده از چند ماه پیش در دستور کار قرار گرفته است.

با نزدیک شدن فصل بهار، هشدار مسئولان در ایران درباره کمبود آب آشامیدنی در شهرهای بزرگ نیز افزایش یافته است.

از جمله حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو، روز جمعه، ۸ اسفند، خبر داده بود که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در «وضعیت قرمز»قرار دارند و در ۵۴۷ شهر دیگر نیز «در بدبینانه‌ترین حالت تنش آبی» پیش‌بینی شده است.

دو لینک

فیلم جوشاندن نوشابه.....

http://shahraraonline.com/broadcast/2806/

اینوگرافیک آلاینده ها......

http://www.knowche.ir/1393/12/these-15-shocking-facts-about-pollution-will-make-you-re-examine-your-own-habits/#

دو لینک

فیلم جوشاندن نوشابه.....

http://shahraraonline.com/broadcast/2806/

اینوگرافیک آلاینده ها......

http://www.knowche.ir/1393/12/these-15-shocking-facts-about-pollution-will-make-you-re-examine-your-own-habits/#

مغز

بازی با مغز

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931213000052

ادم فضایی

اخبار علمی - دانشمندان آمریکایی از احتمال وجود اشکال مختلف حیات بر روی قمر زحل خبر دادند.

به گزارش ایرنا از یونایتدپرس، دانشمندان می گویند تنها به این دلیل که حیات بر روی زمین به آب نیاز دارد، نمی تواند در سایر سیارات نیز به این گونه باشد.

دانشمندان دانشگاه کورنل یک چارچوب نظری برای اشکال حیات مبتنی بر متان ابداع کرده اند که می تواند دریک جهان فوق العاده سردمانند تیتان، بزرگترین قمر زحل وجود داشته باشد.

درمقاله ای که هفته پیش در مجله Science Advances منتشر شد گروهی از شیمی دان ها یک دلیل نظری برای احتمال وجود سلول های فاقد اکسیژن و بر پایه متان ارائه دادند.

این درحالی است که سلول ها بر روی زمین توسط یک لایه لیپید مبتنی بر آب محافظت می شوند. 

اما در مکان هایی که آب به شکل مایع وجود ندارد، حیات به گونه ای که ما می شناسیم نمی تواند باشد.

محققان دانشگاه کورنل می گویند که غشایی مشابه با لیپوزم می تواند از متان ناشی شود. گاز متان متشکل از یک اتم کربن و چهار اتم هیدروژن است.

آنها یک غشاء فرضی از کربن، هیدروژن و نیتروژن طراحی کردند و آن را آزوتوزوم نامیدند.

این آزوتوزم نظری از مواد شیمیایی ثابتی ساخته شده است که در دریاهای تیتان (بزرگترین قمر زحل) وجود دارد.

دانشمندان ترکیبات مختلف این سه ماده شیمیایی را آزمایش کردند و به این ایده رسیدند که غشای سلول فرضی آنها از مولفه ای ناشی از متان ساخته شده است.

تیتان بزرگ ترین قمر زحل است که در فاصله 1.2 میلیارد کیلومتری از خورشید واقع شده است.

تیتان بسیار کندتر از زمین به دور خود می چرخد، به طوری که یک روز تیتان در حدود ۱۶ روز زمین است.

زباله

زنی که زباله تولید نمی کند

279485_901.jpg

به گزارش گفتمان بانوی محیط زیست ایران متولد ۱۲۹۷ است. چهره آرام و مهربانی دارد و تاکنون اقدامات زیادی برای ارتقاء محیط زیست کشور انجام داده است. «بهترین شخصیت میراث طبیعی» «دوستدار محیط زیست» از جمله عناوینی است که در کارنامه خانم «مه لقا ملاح» ثبت شده است.


یک کتاب مرا به سمت محیط زیست کشاند

خانم دکتر ملاح برای تحصیلات تکمیلی‌اش در مقطع دکترا عازم فرانسه می شود و در آنجا همزمان با تحصیل کتابداری را گذارنده و همین موضوع موجب می شود پس از بازگشت در کتابخانه موسسه روان‌شناسی دانشگاه تهران مشغول به کار می‌شود. در کتابخانه دانشگاه با کتابی درباره محیط زیست روبرو می شود که تاثیر عمیقی بر زندگی اش می‌گذارد.

«از تمام سفارتخانه‌ها خواستم که اطلاعات محیط زیست کشورشان را در اختیارم قرار دهند. مدام مطالعه و تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم باید برای اقدام جمعی دست به کار شویم. دوست داشتم فرهنگ حفاظت از محیط زیست را به مردم بیاموزم.» خانم ملاح بعد از بازنشستگی در سال ۵۶ از طرف سازمان بازرسی کل کشور دعوت به کار شد و در گروه تحقیق شرکت کرده و مشکلات محیط زیستی تهران را بررسی کرد.

خانواده ما زباله تولید نمی‌کرد

این فعال محیط زیست از ساکنان قدیمی تهران است و در خانواده ای تربیت شده که زباله تولید نکردن برایشان اهمیت ویژه ای داشته است.«من در دل خانواده‌ای بزرگ شدم که مادرش قبل از من فعال محیط زیست بود. در خانه ما زباله‌ای تولید نمی‌شد. مادرم قبل از من به این موضوع بسیار اهمیت می‌داد و هیچ وقت زباله بیرون نمی‌گذاشت. البته خیلی از مردم آن دوران مثل حالا نبودند و زباله قدیم کم تولید می‌شد. هر فردی در هر خانواده‌ای راه حلی برای بازیافت زباله‌اش پیدا می‌کرد. غذا را به اندازه تعداد و میزان خوراک افراد خانواده تهیه می‌کردیم که اضافه نیاید و مجبور به دور ریختن آن نشویم. حتی یک غذا را دو وعده نخوریم چون باقی مانده غذا را به همسایه می‌دادیم آن بخشی را که می‌توانست خودش می‌خورد و آنچه که اضافی می‌آمد به بزی که داشت، می‌داد. برخی از باقی مانده مواد غذایی را به مرغ و جوجه‌ها می‌دادیم. از کاغذ و پلاستیک هم خیلی استفاده نمی‌کردیم. خلاصه زندگی روستایی موجب شده بود، به محیط زیست کمتر آسیب بزنیم و کمتر آن را به مخاطره بیاندازیم اما حالا آلودگی‌های جدیدی را وارد این چرخه کرده‌ایم و موجب بروز بیماری‌های جدید هم شده‌ایم که باید زود‌تر به فکر راه حل مناسب در این زمینه باشیم. شاید باورتان نشود اما آن موقع مردم کمتر بیمار می‌شدند.»


۶۰ سال است زباله بیرون نگذاشته‌ام

خانم ملاح تا سرفه اش می‌گیرد دستمال پارچه‌ای سفید گلدار اتو کشیده و تا خورده را برای دکتر می‌آورند و دکتر آن را مقابل دهان می‌گیرد و آهسته سرفه می‌کند. پرستار می‌گوید: «در خانه خانم، من به یاد ندارم که هیچ وقت دستمال کاغذی داشته باشیم . ما از دستمال پارچه‌ای استفاده می‌کنیم. برای دکتر ملاح مهم است که زباله کم تولید شود. هنوز زباله‌ های تر را در چاه داخل حیاط می‌ریزیم و کود می‌شود و برای درختان حیاط استفاده می‌کنیم.» خانم ملاح ۶۰ سال است که زباله ای بیرون از خانه نگذاشته است حتی اعضای خانواده اش هم این کار را نکرده اند. مگر اینکه زباله ها بازیافتی باشند مانند کاغذ و پلاستیک.

آنها زباله هایشان را داخل گودالی در حیاط می ریزند که تبدیل به کود می شود. «زمانیکه همسرم زنده بود، بیشتر رسیدگی می‌کرد اما حالا با نبود او و بالارفتن سن و سخت شدن راه رفتنم، خودم نمی‌توانم این کار را بکنم و سرایدار زباله را در محل مربوطه می‌ریزد.» او می‌افزاید: «هنوز هم از بطری‌های پلاستیکی استفاده نمی‌کنیم. قبل‌تر‌ها که خودم برای خرید می‌رفتم ساک پارچه‌ای می‌بردم تا برای حفظ محیط زیست گام بردارم. همه را برای این کار تشویق می‌کردم. همواره توصیه می‌کنم برای خرید کیسه پارچه‌ای ببرند و از تخریب حریصانه محیط زیست خودداری کنند تا نسل آینده هم بتوانند از این میراث بهره‌مند شوند.»

برای پول کار نمی‌کردم

خانم ملاح خودش با مردم محله های مختلف درباره ضرورت تفکیک زباله‌تر و خشک در خانه ها صحبت می‌کند حتی در مدارس نیز برای معلم ها دوره های آموزشی برگزار می‌کند. «یادم هست چند سال پیش قرار بود با مشارکت شهرداری طرح جمع آوری زباله خشک در روزهای جمعه را برای اولین بار و آزمایشی در یکی از محله‌ها اجرا کنیم که براساس آن طرح شهروندان محله زباله‌های خشک خود را تفکیک می‌کردند و خودرو در ساعت مشخص به محل می‌رفت و جمع آوری می‌کرد. از مسئولان وقت خواستیم یک وانت در اختیار ما برای اجرای این طرح قرار دهند تا سر ساعت اعلام شده در محله گشت بزند و زباله را جمع کند. حتی قرار بود تبلیغات و تزئین وانت را هم بچه‌های جمعیت انجام دهند که این طرح اجرا نشد. اما هنوز برای اجرای کارهای مشارکتی و آموزشی در زمینه تفکیک زباله و کمک به محیط زیست آمادگی داریم. ما می‌توانیم برای ارتقای آگاهی و خدمت به محیط زیست رایگان فعالیت کنیم. چون ما دوستدار محیط زیست هستیم و برای پول کار نمی‌کنیم.»

زباله ها باید از همان مبدا تفکیک شوند

خانم ملاح برای بهبود وضعیت محیط زیست همواره ایده های جالبی داشته است.«تفکیک زباله از مبدا در سال‌های اخیر بهتر شده اما هنوز جای دارد در این زمینه کارهای گسترده تری انجام شود که یکی از آن‌ها توجه به بانوان به عنوان مربیان فطری جامعه بشری است که باید اهمیت داده شود.» او ادامه می‌دهد: «همچنین باتوجه به اینکه وجود یک باطری خراب در کیسه زباله می‌تواند اثرات مخرب برای محیط زیست داشته باشد، شهرداری‌ها می‌توانند برای جمع آوری مجزای این باطری‌ها در مکان‌های مختلف حتی سوپرمارکت‌ها مخزن مکعبی شکل را تهیه کنند و در اختیار آن مراکز عمومی قرار دهند تا شهروندان باطری‌های خراب و دور انداختنی خود را به آنجا تحویل دهند. روی آن هم می توان با نوشتن پیامی نوع کارکرد مخزن مشخص شود. از این رو شهردای می‌تواند در انجام چنین کارهایی، متولی اجرای این طرح شود.» او می‌افزاید: «همچنین روغن‌های سوخته غذا‌ها نیز وقتی وارد چرخه فاضلاب شهر می‌شوند، آسیب‌های بسیاری به محیط زیست وارد می‌کنند که برای جمع آوری آنها می‌توانیم مخازنی را در مراکز تجاری یا محل هایی که حضور مردم بیشتر است، قرار دهیم تا شهروندان روغن سوخته خود را به آنجا تحویل دهند و متولیان مربوطه برای تصفیه و استخراج مفید آن وارد عمل شوند. درست مانند اقدامی که برای بازیافت روغن سوخته خودرو‌ها انجام می‌شود.»


مردم می‌توانند با زباله هایشان کود درست کنند

آمار و ارقام تولید زباله در پایتخت بسیار بالاست و خانم ملاح بسیار از این بابت  متأسف است. «هر فردی سهمی در کاهش تولید زباله دارد که باید در این زمینه اقدام کند. یکی از راحت‌ترین و در درسترس‌ترین اقدامات تبدیل زباله‌های‌تر به کمپوست است که یکی از عالیترین کود‌ها برای مصرف گل، گیاه و درختان محسوب می‌شود. حتی می‌توان ورمی کمپوست(به کمک کرم خاکی) که سبک و بی بو است، درست کرد.» او ادامه می‌دهد: « این کار فقط مختص خانه‌های حیاط دار نیست بلکه حتی آنهایی که آپارتمان نشین هستند و حیاط ندارند، می‌توانند در خانه خود بدون مزاحمتی برای دیگران در این زمینه اقدام کنند. کاری که تعدادی از اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی هوا در بالکن آپارتمانی که زندگی می‌کنند انجام داده‌اند و نتیجه گرفته اند. حتی بالکن، بوی بد هم نگرفته است. چون آنها هم خوب می دانند با استفاده از کمی خاک اره آن بو از بین می رود. برای این کار کافی است یک سطل در دار داشت و قسمت زیرین آن را از چند بخش سوراخ کرد. بعد زباله‌هایی نظیر پوست میوه، تفاله چای و را داخل آن ‌ریخت. زیر سطل هم یک بشقابی که نیاز ندارید بگذارید تا شیرابه از زیر آن خارج و وارد ظرف دیگری شود. زباله هم کود می‌شود. آن کود برای انواع گیاهان مفید و قابل استفاده است.»

منبع: مهر

مزه مرگ

خطای-دید-در-عکس-10.jpg

http://khabar8.com/?where=show&what=12464