کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

سوالات دفترچه ی اختصاصی آزمون سنجش پایه های دهم و یازدهم (1398/11/25)

lxlu_616174_566.jpg

دهم تجربی

دهم ریاضی

یازدهم ریاضی

پاسخنامه دو کلاس دهم را در پست 6  اسفند ماه  با عنوان گذر از کرونا  گذاشته ام.

real breaking bad

متهمان «تری دیوید باتمن » 45 ساله و «بردلی آلن رولند» 40 ساله هر دو از اساتید شیمی دانشگاه ایالتی هندرسون آرکانزاس هستند.

bbsy_1.jpg

هر دو متهم به جرم ساخت متامفتامین و استفاده از داروهای ضد فشار متهم شده اند.

pzya_1.jpg

گزارش های پلیس نشان میدهد که بوی مواد ساخته شده متهمان از پنجره آزمایشگاه سبب شده است تا کارکنان به این دو استاد ظنین شده و موضوع را به پلیس گزارش دهند.

لینک

اعدام کربن دی اکسید

14b1_resized_617263_625.jpg

گروهی از محققان کانادا و ایالات متحده یک کاتالیزور جدید ابداع کرده اند که در تبدیل یکی از بدترین گازهای گلخانه‌ای یعنی کربن دی اکسید(CO۲) به محصولات مفید، بسیار عالی عمل می‌کند.

فروکافت یا کاتالیز(Catalysis)، تغییر در سینتیک یک واکنش شیمیایی با بهره‌جویی از یک کاتالیزگر است. هدف از کاتالیز، بیشتر تهییج مرحله آغازین واکنش است. به عبارت دیگر، کاتالیزگر نقش یک آغازگر را بازی می‌کند. به واکنشی که در آن کاتالیز صورت پذیرد، واکنش کاتالیتیک یا فروکافته گفته می‌شود. کاتالیزور کارایی‌های زیادی دارد. کاتالیزگر ماده‌ای است که اگر به مخلوط واکنشی افزوده شود، سرعت رسیدن ماده به حالت تعادل در سیستم را بدون آنکه خود دستخوش تغییر شیمیایی پایدار شود، تغییر می‌دهد و معمولاً آن را افزایش می‌دهد.

"پلایو گارسیا" سرپرست این پروژه از دانشگاه تورنتو کانادا گفت: فناوری الکترولیز آب به خوبی شناخته شده است. در این فرآیند، آب و برق را به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می‌کنند، اما ما در روش ابداعی خود، CO۲ را به یک مخلوط اضافه می‌کنیم و به جای تولید هیدروژن، می‌توانیم هیدروکربن‌های مختلفی مانند اتیلن تولید کنیم که پرکاربردترین ترکیب آلی در جهان است.

وی افزود: بنابراین ما می‌توانیم مواد اولیه را برای تولید محصولاتی از قبیل مصالح ساختمانی، منسوجات، رنگ‌ها، اجزای دستگاه‌های الکترونیکی و یا حتی پوشک بچه بدست آوریم.

این نوآوری بر اساس تحقیقات گذشته انجام شده است تا بتواند کاتالیزوری را تولید کند که می‌تواند مقدار زیادی CO۲ را بر خلاف تنظیمات گذشته که تنها اجازه تبدیل مقدار کمی از این گاز را فراهم می‌کرد، تبدیل کند.

"گارسیا" ادامه داد: حدود دو سال پیش، سامانه‌های الکترولیز CO۲ محدود به خروجی‌های الکتریکی یا جریان چند ده میلی‌آمپر در سانتی متر مربع بودند، به این معنی که تنها چند مولکول از این گاز می‌توانست به چیزی مفید تبدیل شود، اما کشف ما به این سامانه‌ها اجازه می‌دهد با کارایی چند صد برابری عمل کنند و صدها برابر یعنی بیش از یک آمپر در هر سانتی متر مربع جریان تولید کنند. به این ترتیب، بسیاری از مولکول‌های CO۲ می‌توانند در فعالیت‌هایی بکار روند که چند سال پیش غیرقابل تصور بود.

وی افزود: حتی بهتر، منبع برق مورد نیاز این فرآیند نیز می‌تواند از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، باد یا هیدرولیک تامین شود. بنابراین کاتالیزور ما راهی برای ساخت هیدروکربن‌های تجدیدپذیر است.

این گروه اکنون در حال توسعه کارآیی و ثبات این سامانه است. هر محصولی که بتواند گازهای گلخانه‌ای را تبدیل به چیزی مفید کند، در دنیای امروز که به شدت تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی است، با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

بازی ویروسی

جالب است بدانید، گیمرها توانستند ارتباطی با کروناویروس و بازی Resident Evil بیابند.

ldlf_1.jpg

بازی Resident Evil به طور کلی حول شیوع یک ویروس آخرالزمانی می چرخد   ، اما در شهر ووهان چین یک آزمایشگاه تحقیقات بیولوژیکی با یک آرم وجود دارد که دقیقاً شبیه به آرم شرکت Umbrella در بازی Resident Evil است که تنها رنگ آن متفاوت است.  در بازی Resident Evil شرکت Umbrella بعنوان یک شرکت داروسازی فعالیت می کند ، اما در واقعیت در حال تولید سلاح های زیستی برای فروش به بالاترین پیشنهاد دهنده میباشد.  آزمایشات بیولوژیکی این شرکت به طور تصادفی منجر به شیوع ویروسی می شود که مردم را به زامبی ها و موجودات جهش یافته تبدیل می کند.

5s2k_2.jpg

آیا کسی می داند چرا شرکت RSPW در ووهان چین آرم خود را از بازی Resident Evil کپی کرده است؟ تنها تفاوت این است که لوگوی RSLW به جای رنگ قرمز و سفید ، سبز و سفید است.

ماشین حساب قشمی از دبیرستان نمونه ی قشم

نامش محمد است و کریم زاده نام خانوادگی اوست. ۱۵ سال سن دارد و در کلاس دهم دبیرستان نمونه دولتی خِرد شهر قشم تحصیل علم می کند. دوستانش به خاطر توانایی ای که محمد در محاسبات دقیق ریاضی دارد، لقب ماشین حساب بر او گذاشته اند.

6m1l_1.jpg

ماشین حساب قشمی سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار در مسابقات ذهنی و چرتکه ای شرکت کرد و موفق شد هوش ریاضی خود را در سطح ملی و بین المللی محک بزد و در همان سال علاوه بر اینکه مقام نخست کشوری را کسب کرد، با حضور در مسابقات بین المللی این رشته در کشور مالزی هم عنوان دوم این مسابقات را از آن خود کرد.

پس از کسب این موفقیت ها در سطح ملی و بین المللی، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که همواره بر حمایت از بومیان نخبه جزیره با هدف سپردن مسئولیت های آتی این منطقه به دست آنان تاکید دارد، محمد را تشویق کرد و خواستار حمایت بیشتر از افرادی همانند این نوجوان نخبه جزیره شد.

mu6a_2.jpg

حمایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از وی موجب شد تا محمد سال ۱۳۹۷ در مسابقات بین المللی ذهنی و چرتکه ای شرکت کند و با حمایت مالی این سازمان توانست عنوان برتر مسابقات بین المللی کشور مالزی را به دست آورد.

او فرزند نخست خانواده کریم زاده است، پدرش شغل آزاد دارد و مادر هم به امور خانه داری مشغول می باشد. خانواده شلوغی نیستند به غیر از ماشین حساب کریم زاده، این خانواده دو فرزند دیگر به نام مبینا ۹ ساله و مسیحا با ۴۵ روز سن، دارند.
محمد در با دقت بالا در محاسبات ذهنی ریاضی «چرتکه» می تواند با استعداد و نبوغ فکری خوب خود ۲۰۰ سوال ریاضی را در کمتر از هشت دقیقه حل کند.
امسال علاوه بر محمدکریم زاده، نگار عباسی هم با حمایت مالی سازمان منطقه آزاد قشم به مدت دو ترم با هدف آماده سازی برای شرکت در مسابقات ملی و بین المللی در دوره های آموزشی و آماده سازی نخبگان استان هرمزگان در شهر بندرعباس، شرکت کردند.
محمد قصه ما امسال به همراه ۳۷ دانش آموز دیگر استان هرمزگان در مسابقات کشوری حضور داشت و با درخشش خود موفق شد از میان افزون بر یک هزار تن شرکت کننده در مسابقات ذهنی و چرتکه ای کشورمان، عنوان اول سطح گِرند این مسابقات را از آن خود کند.

از شر نیترات در امان باش

icjs_624638_417.jpg

نیترات و نیتریت ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در آب، خاک، هوا و گیاهان از جمله سبزیجات وجود دارند که میزان آن در ریشه و غده گیاهان بیشتر از برگ آنهاست. جالب این‌که ورود این ترکیبات به بدن در حد نرمال و طبیعی نه تنها ضرری نداشته، بلکه فوایدی نیز دارد و تولید اکسید نیتریک حاصل از آنها می‌تواند در کاهش بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی، سکته‌ها و سندرم متابولیک مفید واقع شود، اما وقتی میزان نیترات و نیتریت سبزیجات به طور مصنوعی و به‌واسطه کودهای نیتراته مصرفی در کشت و زرع از حد مجاز بیشتر شود، مخاطراتی جدی برای سلامت بدن همراه خواهد داشت.

در‌خصوص کاهش محتوای نیترات سبزیجات به روش شست‌وشو با محلول سرکه‌ای مقاله‌ای داخلی وجود دارد که گفته شده پس از آبکشی سبزیجات برگی و قرار دادن آنها در محلول 20 درصد سرکه به مدت 10 دقیقه تا 48 درصد از میزان نیترات آنها کاسته می‌شود. البته در مورد ترشی‌هایی که سبزی با سرکه مخلوط و در مدت زمان طولانی توسط باکتری‌ها تخمیر شده‌اند کاهش میزان نیترات و نیتریت سبزیجات به اثبات رسیده است، چرا که در فرآیند تخمیر صورت‌گرفته باکتری‌های لاکتیکی با متابولیزه کردن این ترکیبات در کاهش آنها نقش ایفا می‌کنند.

همچنین خیساندن سیر و پیاز و سیب‌زمینی در آب گرم برای مدتی قبل از پخت می‌تواند در کاهش میزان نیترات آنها کاملا موثر باشد. چرا که افزایش دمای آب بر افزایش سرعت و میزان خروج و حذف نیترات اثرگذار است. از طرفی نوع پخت نیز می‌تواند در میزان نیترات و نیتریت سبزیجات تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال پخت به روش جوشاندن باعث کاهش این ترکیبات و بعکس سرخ کردن سبب افزایش آنها می‌شود.

آگهی استخدام فضانورد در ناسا

hju_resized_618539_187.jpg

مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته دانشگاهی اعم از مهندسی، علوم زیستی، فیزیک، رایانه یا ریاضیات.(به جای مدرک کارشناسی ارشد متقاضیان می‌توانند دستکم  2 سال سابقه کار در یک پروژه دکترا در یکی از رشته‌های فوق داشته باشند.)

مدرک دکترای پزشکی کامل یا مدرک پزشکی پوکی استخوان
 تکمیل برنامه آموزشی از یکی از آموزشگاه‌های معتبر ایالات متحده آمریکا 
فرد متقاضی باید دستکم تجربه خلبانی 1000 ساعته با هواپیمای جت را داشته باشد.
متقاضیان پس از احراز شرایط اولیه باید در دوره آزمایش‌های پزشکی و فیزیکی ناسا شرکت کنند.
حقوق سالانه در نظر گرفته شده ناسا برای افراد جذب شده رقمی بین 100 هزار تا 160 هزار دلار آمریکاست.

رویای مادرانه

این ویدیو باز سازی خاطره ی آغوش کشیدن دختر از دست رفته ی یک مادر در کره ی جنوبی هستش.خوب نگاهی بهش بندازین و ببینین که هنوز در خم یک کوچه هستیم و شاید روزی برسه که بتونیم بر عفریت مرگ بیولوژیکی غلبه کرده و دروازه هایی جدیدی از زندگی رو بر روی خودمون بگشاییم. در آستانه ی روز مادر،قدر مادرهاتون و قدر سالم بودنتون رو هم بدونید و سپاسگذارشون باشید.



منشوری شدن جهانبخش

نشریه «سان»  انگلیس با انتشار ویدئو و تصاویری از علیرضا جهانبخش ، هافبک ایرانی برایتون به همراه ۳ بازیکن دیگر این تیم در کلوپ شبانه جنجال آفرین شد.

این رسانه انگلیسی مدعی شد محتوای این بادکنک ها هنوز مشخص نیست ولی معروف است افرادی که در کلوپ ها از این بادکنک ها استنشاق می کنند، محتوایش اکسید نیتروز یا همان گاز خنده آور است.

2bw7_1.jpg

مونوکسید دی نیتروژن یا نیتروز اکساید یا گاز خنده (N۲O) یکی از ترکیبات نیتروژن است که اولین بار در سال ۱۷۹۹ در دندانپزشکی استفاده شد. امروزه از آن در پزشکی برای القا و ادامهٔ بیهوشی استفاده می‌شود. این دارو همچنین با مقادیر مصرف کم به‌عنوان ضددرد در اعمال جراحی زنان و زایمان و برای عمل جراحی که در آن‌ها به بیهوشی کامل بیمار نیاز نیست، مصرف می‌شود. در جوامع غربی به صورت گسترده بمنظور ایجاد حس سرخوشی و توهم مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد بطوری که تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۱۴ توسط نیم میلیون جوان بریتانیایی مصرف شده باشد.

لینک ویدیو