کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

تصور

pz46_292100_864.jpg

در سال 1985 میلادی یعنی 34 سال قبل، یک عدد ضبط‌صوت قابل حمل (واکمن) توجه جمعیت را در شهر شانگهای به خود جلب کرده است. این جماعت چه تصوری از آینده ی چنین وسیله ای داشته اند؟ حالا به گوشی تلفن همراهتان خیره بشین و آینده ی 34 ساله اش را تصور کنید.

دوستان دهمی که هنوز از مکانیک کوانتم ننالیده اند، با گربه ی شرودینگر آشنا بشن و بعدش نعره بزنن!

گربهٔ شرودینگر یک آزمایش فکری است که در سال ۱۹۳۵ از سوی اروین شرودینگر، فیزیکدان اتریشی، ابداع شد. این آزمایش که گاهی به صورت پارادوکس تعریف می‌شود، نشان می‌دهد که اگر قوانین مکانیک کوانتومی بر اشیای عادی و روزمره اعمال شود، چه اتفاقی می‌افتد.

6bz8_g.png

فرض کنید گربه‌ای در جعبه‌ای دربسته زندانی است. در این جعبه یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر پرتوزا و یک منبع پرتوزا نیز وجود دارد. ذرات پرتوزا به صورت نامنظم تابش می‌کنند و به همین دلیل برای آن‌ها نیمه عمر در نظر می‌گیرند. حال فرض کنید حسگر و چکش طوری تنظیم شده باشند که در صورت تابش موج پرتوزا بین ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱، چکش شیشه حاوی گاز را شکسته و گربه بمیرد. اگر در ساعت ۱۲:۰۱ در جعبه را باز کنید چه خواهید دید؟ اگر از طریق فرمول نیمه عمر منبع، احتمال تابش بین ساعت ۱۲ و ۱۲:۰۱ را ۵۰٪ پیش‌بینی کنید. گربه داخل جعبه در هنگام برداشتن در جعبه ۵۰٪ مرده‌است و ۵۰٪ زنده است. اما وقتی در جعبه را برمی‌دارید خواهید دید که گربه یا مرده یا زنده‌است. نمی‌توان گفت ۵۰٪ سلولهای بدن گربه مرده‌اند و ۵۰٪ آن‌ها زنده‌اند. در فاصله یک لحظه، احتمال به یقین تبدیل خواهد شد. این امر کاملاً متضاد با مکانیک کوانتومی می‌باشد. همان‌طور که گفتیم هیچگاه نمی‌توان موقعیت یک سیستم را به دقت اندازه‌گیری نمود. اما در این مثال کاملاً این امر ممکن شده‌است.

gyaq_image.jpg

شرح کپنهاک از مکانیک کوانتوم اشاره بر این دارد که بعد از مدتی گربه به‌طور هم‌زمان هم مرده‌است و هم زنده. هنوز وقتی به داخل جعبه نگاه می‌کنیم، گربه را می‌بینیم که یا زنده‌است یا مرده نه هر دوی این‌ها. این آزمایش آنچه را که او به عنوان مشکل از تفسیر کپنهاک از مکانیک کوانتومی اعمال شده به اشیاء روزمره را نشان می‌دهد، که تضاد با عقل سلیم است.

m1e8_schroedingerfull.jpg

پارادوکس گربه شرودینگر به قدری عجیب و نامانوس است که اغلب انسان را به یاد عکس العمل آلیس در برابر ناپدید شدن گربه چشایر در داستان لوئیس کارول می اندازد: « گربه گفت: تو مرا خواهی دید، سپس ناپدید شد. آلیس از این موضوع چندان تعجب نکرد چرا که دیگر به اتفاقات عجیب زیادی که رخ می داد عادت کرده بود.» در طول سالیان، فیزیکدانانها نیز به چیزهای عجیبی که در مکانیک کوانتوم اتفاق می افتند عادت کرده اند. ریچارد فاینمن فیزیکدان زمانی می گفت: « فکر میکنم خطری نداشته باشد که بگوییم هیچکس مکانیک کوانتومی را درک نمی کند. دائم از خود نپرسید آیا ممکن است بتوانید از آن اجتناب ورزید و یا اینکه این امر چطور امکان پذیر است، چرا که با این کار وارد کوچه بن بستی خواهید شد که هنوز کسی از آن خارج نشده است. هیچکس دلیل این امر را نمی داند.»

سوخت پاک هیدروژن، پیل سوختی و فصل 4 شیمی دوازدهم

nm4n_قف.png

نخستین ابرکشتی تفریحی سوخت هیدروژنی ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور در آب دریاها شناور شود. این یعنی دیگر از آلودگی‌های مخرب سوخت کشتی‌ها در آب خبری نخواهد بود و در نتیجه، اتفاقات خوشایندی در راه است!یک شرکت هلندی طراحی کشتی تفریحی به نام سینوت از یک مدل بسیار نوآورانه کشتی رونمایی کرده است که قرار است صنعت کشتی‌های تفریحی را به راستایی سازگارتر با محیط‌زیست سوق دهد.

yn6_1.png

کشتی آکوا که با همکاری دو شرکت سینوت (Sinot) و لاترال ناوال آرکیتکتس (Lateral Naval Architects) طراحی‌شده است، 112 متر طول دارد و تمام انرژی آن از هیدروژن مایع و تکنولوژی سلول سوختی تأمین می‌شود: این یعنی تنها ضایعات سوختی آن آب خواهد بود.

sai8_capture.png

هیدروژن مایع از طریق سلول‌های سوختی غشای تبادل پروتون (PEM) به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. سپس این انرژی تحت فرمان سوئیچ بردهای کشتی توزیع می‌شود تا برق مورد نیاز برای پیشران‌ها، سیستم‌های کمکی و خدمات هتل تأمین گردد.

m16_3.png

آنتی تقلب

l8ug_2.jpg

مدرسه ای در هند پس از انتشار تصاویر غیرعادی از دانش‌ آموزان که در شبکه‌ های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد، مجبور به عذرخواهی شد.

این تصاویر در حین برگزاری امتحان شیمی در دبیرستان «بگت» در ایالت «کارناتاکا» گرفته شدند.

این تصاویر دانش‌ آموزانی را نشان می‌ داد که جعبه‌ های مقوایی به سر داشتند و آنها فقط می‌ توانستند جلوی روی خود را ببینند. هدف از این کار جلوگیری از تقلب آنها عنوان شد.

مدیر این مدرسه از خانواده‌ ها و مقام‌ های منطقه عذرخواهی کرده است.

او گفته است از این روش غیرعادی برای جلوگیری از تقلب در حین امتحان استفاده شده و از این روش جای دیگری قبلا استفاده شده بود.او گفته است این کار با رضایت خود دانش‌ آموزان صورت گرفته و آنها خود جعبه‌ های مقوایی را با خود سر کلاس آورده بودند. و برخی دانش‌آموزان از آن استفاده نکردند.

اندر حکایت ذرت آلوده و فصل اول شیمی یازدهم


j9ku_1.jpg

ذرت‌های آلوده در داخل کشور قابلیت تبدیل شدن به الکل را دارد؟

یک شرکت داخلی پیش از این محموله‌هایی از برنج‌های آلوده را از طریق تکنولوژی و خط تولید در اختیار خود، توانسته بود به الکل عاری از هرگونه آلودگی تبدیل کند، چرا محموله ذرت های آلوده علیرغم درخواست این شرکت، برای تبدیل شدن به الکل در اختیار آن قرار نگرفته است؟

قسوریان جهرمی در پاسخ به این سوال گفت: این محموله ۱۲۵ هزار تنی، اولین محموله ذرتی است که به دلیل آلودگی اجازه ترخیص پیدا نکرده است و سابقه دیگری در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی وجود ندارد که ذرت آلوده در اختیار داشته باشیم. شرکت مذکور که در یکی از استان ها فعال است قبلا از ما برنج هایی که امکان مصرف نداشت و آلوده بود را می گرفت و تبدیل به الکل می کرد. اما در خصوص ذرت های آلوده مجوز بهداشتی لازم برای تبدیل به الکل را نداریم چراکه پسماند این ذرت هم آلوده است و اصلا نباید استفاده شود.

هتل مدرسه

فنلاندی‌ها در سیستم آموزشی انقلاب به راه انداخته و جهان را مجذوب خود کرده‌اند. هر ساله تعداد زیادی از کارشناسان، معلمان و سیاستگذاران کشورهای جهان به فنلاند رفته و تلاش دارند تا راز این موفقیت را به مدارس کشورهای خود بکشانند. این موضوع به ترندی محبوب در فنلاند تبدیل شده و کار به جایی رسیده که تور مدارس فنلاند برای خارجیان بیش از هزار یورو هزینه در بر دارد".

ez3_1.jpg

روزنامه انگلیسی گاردین اضافه کرد: کمی قبل از ظهر در مدرسه‌ "لینتولاکسون" در منطقه "اسپو" در نزدیکی  هلسینکی پایتخت فنلاند، دانش‌آموزان مقاطع پائین در حال خوردن وعده میان روز خود هستند و دانش آموزان 12 ساله در کلاس صنایع دستی الگوها را برش زده و پارچه‌ها را با چرخ خیاطی می‌دوزند.

 در فضای خارجی کلاس‌ها، محصلان در فضایی بزرگ بازی می‌کنند. آنها در این فضا زمین‌های بزرگ فوتبال، بسکتبال و سالن‌های ویژه کوه‌نوردی دارند.

c0wx_4.jpg

یک دانش‌آموز پسر خطاب به مدیر مدرسه "پتری کوسیمکی" فریاد می‌زند: "پتری، آیا می‌توانیم در سال آینده دیرتر به مدرسه بیاییم؟ حدود ساعت 10؟"  کوسمیکی نیز با آنها شوخی می‌کند.

سیستم آموزشی فنلاند مورد حسادت جهان قرار دارد. اینک می‌توان دریافت که چرا تلفن‌های نوکیا، محصولات شیشه‌ای برند "لیتالا"ی فنلاند و مجموعه کتاب‌های "مومینز" به نویسندگی "توو جنسن" در فهرست مشهورترین صادرات این کشور جای می‌گیرند.

4heo_6.jpg

دانش آموزان این کشور دائما بیشترین امتیاز جدول‌های بین‌المللی "پیزا" را کسب می‌کنند. برنامه "بین‌المللی ارزیابی دانش آموزان" موسوم به "پیزا" PISA، امروزه یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین آزمون‌های سنجش دانش و مهارت‌های دانش‌آموزان است که هر سه سال یک بار  برای محصلان 15 ساله اجرا می‌شود.

خبرنگار گاردین پس از قدم زدن با مدیر مدرسه فنلاندی در محوطه این مدرسه توصیف جالبی ارائه می‌دهد: «کوسیمکی نوعی مدینه فاضله آموزشی را تشریح می‌کند.


98p_7.jpg

به اعتقاد مدیر مدرسه، "اینجا جائی است که معلمان به شکلی ویژه آموزش می‌یابند؛ قابل احترام و اعتمادند و رفاه و احترام بچه‌ها در بالاترین سطح حائز اهمیت است"».

این مدیر در مورد مدرسه‌اش گفت: در اینجا هیچ بازرسی و تفتیشی وجود ندارد. هیچ فشاری روی کودکان با توجه به توانایی‌های آنها اعمال نمی‌شود، هیچ امتحان و آزمون ملی تا 18 سالگی وجود ندارد، هیچ جدولی برای مدارس ایجاد نشده و هیچ هزینه‌ای برای مدارس خصوصی پرداخت نخواهد شد.

dbv8_8.jpg

در هفته گذشته، حزب کارگر بریتانیا نیز در کنفرانس حزبی خود متعهد شد تا به پیروی از فنلاند بررسی و سخت‌گیری‌های مدارس را حذف کند و مدارس خصوصی را نیز از بین ببرد. آنها تلاش دارند در این بخش مدارس خصوصی را با مدارس دولتی تلفیق کنند.

r5vz_9.jpg

مدفوع شیطان، نفت آمریکایی و شیمی یازدهم

arqf_566141_317.jpg

روز ۲۷ اوت ۱۸۵۹ یک پیغام سرنوشت‌ساز فرستاده شد. آخرین حامی مالی ادوین دریک، کارآفرین آمریکایی هم تحملش طاق شده و برایش نوشته بود: "قرض‌هایت را بده، بی خیال شو و به خانه برگرد. "

به گزارش بی‌بی‌سی، دریک امیدوار بود بتواند نفت "خام" تصفیه نشده پیدا کند که به رنگ قهوه‌ای است و در غرب پنسیلوانیا در نزدیکی سطح زمین یافت می‌شود. طرحش این بود که با تصفیه این ماده برای تأمین سوخت چراغ نفت سفید تولید کند تا جانشینی برای روغن نهنگ که روز به روز قیمتش بالا می‌رفت، باشد.

این ماده فرآورده‌های جانبی دیگری هم داشت که کمتر به درد می‌خوردند، از جمله گازوییل که اگر خریداری برایش پیدا نمی‌شد می‌توانست همه‌اش را دور بریزد.

پیغام فرستاده شده بود، اما وقتی دریک با فشار مته دریل خود به یک منبع زیرزمینی پر از نفت خام نفوذ کرد، هنوز آن را دریافت نکرده بود. از عمق ۲۱ متری زیر زمین نفت شروع به بیرون آمدن کرد. به این ترتیب نهنگ‌ها نجات یافتند و جهان دستخوش تغییری بزرگ شد.

2h06_566144_638.jpg

چند سال بعد از آن، تنها چندین کیلومتر آن طرف‌تر به سمت جنوب اتفاقی افتاد که تنها بخش کوچکی از آن چه قرار بود در آینده اتفاق بیفتد، به حساب می‌آمد. در ۱۸۶۴، وقتی در پیتهول پنسیلوانیا نفت کشف شد، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز تعداد ساکنان این شهر که نزدیک ۱۰ کیلومتر وسعت داشت به ۵۰ نفر هم نمی‌رسید.

یک سال بعد، اما پیتهول دست کم ۱۰ هزار سکنه، ۵۰ هتل، یکی از شلوغ‌ترین دفاتر پستی، دو ایستگاه تلگراف داشت. در این میان عده‌ای هم به ثروت‌های هنگفت رسیدند. اقتصاد واقعی، اما پیچیده و خودکفاست است و پیتهول که هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را نداشت یک سال بعد به ویرانه تبدیل شد.

مردی با روده ی الکلی

agak_images.jpg

به تازگی در نشریه معتبر پزشکی BMJ در بخش بیماری‌های دستگاه گوارش، یک گزارش مورد یا کیس گزارش جالب و عجیب منتشر شده است.

داستان از آنجا شروع می‌شود که یک مرد ۴۶ ساله، بعد از آسیب انگشت شست دست خود، مجبور شد که مدت ۳ هفته تمام سفالکسین بخورد.

اما یک هفته بعد از پایان دوره درمان دارویی، اطرافیان او متوجه تغییرات شخصیتی عجیب در او که پیش از آن سابقه نداشت شدند. او دچار دوره‌های سرخوشی و افسردگی و رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شد.

با توجه به این علایم پزشکان به او مدتی داروی ضد افسردگی دادند. مصرف این داروها ادامه داشت تا اینکه یک بار به خاطر تخلف رانندگی پلیس‌ها خودروی او را متوقف کردند و طبعا تست الکل روی او انجام شد و نشان داد که رانندگی حین مستی داشته است.

بررسی بیشتر نشان داد که سطح الکل خون ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر بوده که به میزان قابل ملاحظه‌ای از آستانه مجاز بالاتر بود.

اما این مرد اصرار داشت که اصلا الکلی مصرف نکرده است. سرانجام «عمه» این مرد که حرفش را باور کرد. یک دستگاه پرتابل آنالیز تنفس که میزان تقریبی الکل خون را نشان می‌دهد، برای او خرید و این دو متوجه شدند که بسیار اوقات میزان الکل بدن این شخص بالاست!

آیا این مرد سر همه کلاه می‌گذاشت؟ و مخفیانه الکل می‌خورد و اصلا چرا این را مخفی می‌کرد؟ یا داستانی دیگر در کار بود.

آنها به ناچار به پزشکی در اوهایو مراجعه کردند، پزشکی که قبلا مورد مشابهی داشت. مشخص شد که مخمرهایی در درون روده باریک و بخشی از روده بزرگ به نام سکوم مرد، جا خوش کرده‌اند و به صورت طبیعی کار تخمیر و تبدیل کربوهیدرات به الکل را انجام می‌دهند.

بررسی‌های اولیه نشان داد که دو میکروارگانیسم Saccharomyces cerevisiae و S. boulardii در درون روده او هستند.

آزمایش‌ ها نشان دادند که در پی دادن غذاهای حاوی کربوهیدرات، این مخمرها فعال می‌شوند و ظرف ۸ ساعت، سطح الکل ۵۷ میکروگرم در دسی لیتر را در بدن او باعث می‌شوند!

چیزی که رخ داده بود این بود که آنتی بیوتیک سفالکسین میکروب‌های نرمال روده این مرد را تغییر داده بود و با کشتن عده‌ای از آنها، شرایط را برای جایگزین شدن مخمر در بدن او فراهم کرده بود!

زاویه دید

اول جایگاهت رو تغییر بده، بعد بشین نق بزن.

uxur_ا.png

14-Year-Old Genius Solves Blind Spots

m5wy_q2vdly9qisgxkatvlkws.png

آلاینا گاسلر نوجوان ۱۴ ساله و دانش آموز کلاس هشتم توانسته یک ابزار الکترونیکی جدید طراحی کند که در آن نقاط کور خودرو را برای راننده پوشش می‌دهد. بسیاری از تصادفات رانندگی بر اثر این نقاط کور صورت می‌گیرد. برای این کار او یک از وب کم و یک پروژکتور کوچک استفاده کرده است. وب کم در قسمت بیرونی بدنه خودرو نصب می‌شود و با کمک پروژکتور تصویر نقطه کور را بر روی ستون به نمایش می‌گذارد. برای شفاف‌تر شدن تصویر از یک پرده بازتابی استفاده شده است. این دختر ۱۴ ساله به خاطر این اختراع توانست جایزه ۲۵ هزار دلاری رقابت علمی دبیرستان‌های آمریکا را از آن خود کند. شما به فکر اختراع نیستی؟                                            فیلم