کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

سنگ فرازمینی مرموز

سنگ فرازمینی هیپاتیا Hypatia که در سال ۱۹۹۶ در مصر یافت شد، اکنون به عنوان اولین مدرک از ابرنواختر‌های کمیاب بر روی زمین شناخته می‌شود. این ادعا پس از مطالعه دقیق دانشمندان دانشگاه ژوهانسبورگ بر روی این سنگ مطرح شده است.

1218795_0f2e5_e39f.gif

 محققان می‌گویند که در طی میلیارد‌ها سال، ترکیبی از غبار و گاز حاصل از ابرنواختر به یک شی جامد بدل شد تا این تکه سنگ از بدنه آن جدا شود و به زمین ما برسد. دانشمندان می‌گویند هیپاتیا در زمانی نزدیک به زمان پیدایش منظومه شمسی ما شکل گرفت. جان کرامرز ژئوشیمی‌دان دانشگاه ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی می‌گوید: «به یک معنا، می‌توانیم بگوییم، ما یک انفجار ابرنواختر Ia را در عمل گیر انداخته‌ایم، زیرا اتم‌های گاز حاصل از انفجار که در نهایت بدن مادر هیپاتیا را تشکیل داده اند، در درون آن گرفتار هستند.»

انفجار‌های ابرنواختر نوع Ia از پرانرژی‌ترین رویداد‌های کیهان هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که یک ستاره کوتوله سفید متراکم ستاره دیگری را فرو می‌برد. این تیم با استفاده از تکنیک‌های تجزیه و تحلیل شیمیایی دقیق و غیر مخرب، ۱۷ هدف مختلف را بر روی یک نمونه کوچک از Hypatia بررسی کردند تا سرنخ‌هایی در مورد اینکه سنگ کجا بوده است و چگونه شکل گرفته، بدست آورند. این سرنخ‌ها شامل سطح پایین غیرمعمول سیلیکون، کروم و منگنز بود که نشان می‌داد این سنگ در منظومه شمسی داخلی شکل نگرفته است. محققان همچنین متوجه سطوح بالایی از آهن، گوگرد، فسفر، مس و وانادیوم شدند که دوباره این شی را از هر چیزی در همسایگی کهکشان ما در فضا متمایز می‌کند.

با نگاهی به الگو‌های غلظت عناصر هیپاتیا، تفاوت‌های مشخصی با آنچه ما انتظار داریم در سنگ‌های داخل منظومه شمسی و در بازوی کهکشان راه شیری تشکیل شود، وجود داشت. محققان همچنین توانستند نشان دهند که هیپاتیا با آنچه که از یک ابرنواختر نوع دوم انتظار می‌رود، مطابقت ندارد و این احتمال جالب را ایجاد می‌کند که این یک پسمانده از یک ابرنواختر نوع Ia باشد. کرامرز می‌گوید: «اگر این فرضیه درست باشد، سنگ هیپاتیا اولین شاهد ملموس بر روی زمین از انفجار ابرنواختری نوع Ia خواهد بود.»

با توجه به آنچه ما از ابرنواختر‌های نوع Ia می‌دانیم، آن‌ها باید الگو‌های غلظت عناصر بسیار غیرعادی را در سنگ‌هایی مانند هیپاتیا ایجاد کنند. از ۱۵ عنصری که در سنگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، چندین عنصر با آنچه انتظار می‌رفت در صورتی که جسم از یک انفجار ستاره کوتوله سفید متراکم آمده بود، مطابقت داشت. با این حال، هنوز یک پرونده بسته نشده است. شش عنصر دیگر یعنی آلومینیوم، فسفر، کلر، پتاسیم، مس و روی، با مدل‌های ابرنواختر نوع ۱a مطابقت ندارند. کرامرز می‌گوید: «برای حل این معما به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت،

پرواز هلیمی

دانشمندان چینی آخرین مدل «هوا ایست» خود با نام «Jimu-۱» که یک کشتی هوایی غول‌پیکر پر از هلیوم است را آزمایش کرده‌اند.

این کشتی امروز  به رکورد جدیدی در ارتفاع «۹۰۳۲» متری دست یافت.

14010225000647_test_photon_jdsw.jpg

طبق گفته موسسه تحقیقات فلات تبت آکادمی علوم چین، سطح این کشتی هوایی از پارچه کامپوزیتی پیشرفته ساخته شده که می‌تواند تا دمای منفی ۷۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. حجم آن ۹۰۶۰ متر مکعب و وزن آن حدود ۲.۶ متریک تن است.

محققان سازنده این کشتی هوایی از سه شعبه آکادمی علوم چین از جمله موسسه تحقیقات فلات تبت، موسسه تحقیقات اطلاعات هوافضا و موسسه اپتیک چانگچون هستند.

این کشتی هوایی با سرعت ۳۰ متر در ثانیه از یک کمپ اصلی در ارتفاع ۴۳۰۰ متری کوه قومولانگما، بلندترین قله جهان، واقع در مرز چین و نپال، در ساعت ۱:۲۶ بامداد به وقت پکن صعود کرد.

 ابزارهای علمی که این کشتی هوایی حمل می‌کند، داده‌های مرتبط با جو را جمع‌آوری کرده و فرآیند انتقال رطوبت را مطالعه می‌کند.

سفارش گوش

120683_gbhw.jpg

شرکت پزشکی مذکور در بیانیه‌ای اعلام کرد که پزشکان با موفقیت یک گوش که با استفاده از سلول‌های انسانی و با پرینت سه بعدی ساخته شده را به زنی با ناهنجاری نادر از ناحیه گوش پیوند زدند. پیوند بخشی از اولین کارآزمایی بالینی این فناوری بود و موفقیت آن یک گام بزرگ در زمینه مهندسی بافت است.

آرتورو بونیلا، جراح بازسازی گوش و رهبر گروهی که این عمل جراحی را انجام داده است به نیویورک تایمز گفت: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این روش جدید باعث ایجاد تحولی در زمینه پیوند اعضا خواهد شد.

به طور معمول، بیماران میکروتیا گوش‌هایی دارند که از پیوند دنده یا مواد مصنوعی ساخته شده اند. اما در روش جدید سلول‌های غضروفی خود بیمار رشد کرده و در نهایت به شکل گوش بیمار چاپ سه بعدی می‌شوند. این گوش‌ها در طول زندگی بیماران به بازسازی غضروف ادامه می‌دهد و از آنجایی که از سلول‌های خود آن‌ها ساخته شده، احتمال پس زدگی بسیار پایین است.

خداحافظی با وویجر

animation_of_ulysses_trajectory_nown.gif

 دو کاوشگر وویجردر سال ۱۹۷۷ میلادی از مقر فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا آمریکا به فضا پرتاب شدند. کاوشگر وویجر۲ زودتر از ویاژر یک از زمین بلند شد.

کاوشگرهای وویجر برای ماموریتی ۵ ساله جهت مطالعه مشتری و زحل ساخته شدند. اما جالب آنکه هر دو فضاپیما با وجود فرار از حباب پلاسمای داغ معروف به هلیوپاز که مرز لبه منظومه شمسی را مشخص می کند، همچنان فعال هستند.

هر دو کاوشگر به وسیله ژنراتورهای ترموالکتریک رادیوایزوتوپ(RTG) کار می کنند. این ژنراتورها با گرمای کره های در حال پوسیدن پلوتونیوم فعال می شوند. البته خروجی ژنراتورهای مذکور سالانه ۴ وات کاهش می یابد.

این بدان معنا است که ابزارهای کاوشگرها یکی یکی خاموش می شوند. هم اکنون ویاژر یک فقط ۴ و ویاژر۲ فقط ۵ ابزار فعال دارد. برخی کارشناسان تخمین می زنند این فضاپیماها تا ۲۰۲۵ میلادی خاموش شوند و برخی دیگر امیدوارند آنها برای مدتی طولانی تر کار کنند.

البته کاوشگرهای وویجر تاکنون مهندسان ناسا را بارها شگفت زده کرده اند. آنها پیش بینی می کردند ابزارهای وویجر۲ زودتر و از ۲۰۲۰ میلادی به بعد خاموش شوند. لیندا اسپیلکر که قبل از پرتاب کاوشگرها کار روی آنها را آغاز کرده بود، در این باره می گوید: اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، احتمالاً ماموریت آنها در دهه ۲۰۳۰ میلادی نیز ادامه یابد. اما این امر به میزان انرژی آنها بستگی دارد.

۳۶ سال طول کشید تا وویجر یک از هلیوپاز خارج شود و داده هایی که از آن زمان تاکنون ارسال می کند نشان دهنده برخی ویژگی های کیفیتی خارق العاده درباره نقش میدان های مغناطیسی در جهان است.

وویجر۲ نیز در سال ۲۰۱۸ میلادی و حدود ۴۱ سال پس از پرتاب وارد فضای بین ستاره شد.

حقیقت کنکور

2549276_d8uv.jpg

ما افرادی را داریم که با معدل زیر ۱۲ رتبه زیر ۳ هزار دارند و می‌توانند در هر رشته‌ای که بخواهند، درس بخوانند. یعنی این افراد کل

کلاس‌های آموزش و پرورش را کنار گذاشته‌اند و فقط مهارت‌ تست‌زنی را یاد گرفته‌اند، سوادی برای ورود به نظام آموزش عالی کشور ندارند و چند روز دیگر در دانشگاه هم دچار چالش می‌شوند. 

زنگ خطر اینجاست که دانش‌آموزان مقطع دبیرستان آموزش و پرورش را رها کرده‌اند و فقط به شیوه‌‌های تست‌زنی روی آوردند. معدل ۱۲ آزمون نهایی سال دوازدهم برای ۳ سال است، یعنی معدل دانش‌آموزها در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۲ است و این نمره شفاف نشان می‌دهد که آزمون‌های آموزش و پرورش و مطالعه دروس برای دانش‌آموزان اهمیتی ندارد و اولویت اصلی آنها یادگیری روش‌های تست‌زنی برای شرکت در کنکور است.

جالب است بدانید که در سال ۹۸ ـ ۹۹ حدود ۲۵۰ نفر هستند که معدل زیر ۱۲ دارند اما رتبه زیر ۳ هزار را در کنکور کسب کرده‌اند و در رشته مورد علاقه شان پذیرش شدند.

اولین دبیرستان متاورسی در ایران

دبیرستان دخترانه مدبران (بارسا) واقع در منطقه ۲ تهران اولین مدرسه‌ای است که با کمک عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، تجربه آموزش با کمک فضای متاورس را به ایران آورد.

school-rotbe-new1_1oow.jpg

به نقل از صفحه رسمی اینستاگرام این دبیرستان، مدیران آن می گویند: “ما در بارسا همیشه تلاش کردیم به عنوان یک مجموعه پیشرو با به‌روزرسانی‌های سریع و انقلابی افق‌های جدیدی را پیش‌روی سیستم آموزشی کشور باز کنیم.” در همین راستا با ایجاد اولین دبیرستان متاورسی ایران تلاش کردیم که کیفیت سطح آموزش دانش آموزان رو ارتقا دهیم و به‌روزتر کنیم. همچنین این دبیرستان هوشمند دخترانه برنده جایزه بهترین سیستم آموزشی خاورمیانه است.

school-main-baner-new_5y4.jpg

گفتنی است که دانش آموزان می‌توانند با ورود به فضای متاورس آواتارهای شخصی خود را داشته باشند و به صورت سه‌بعدی با مباحث مختلف درسی مانند آناتومی بدن و یا مفاهیم ریاضی و فیزیک آشنا شوند.

لینک

5fcd86dc2a1b92ba7b8cf915_frame_photosphere_gif_o93y.gif

6192d7c624ce5737f96e8aae_unnamed_(2)_0d4m.gif