کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

فیلم های آزمایش دوم (جنگل سیاه) درس آزمایشگاه علوم تجربی دو - کلاس های یازدهم رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک

با سلام

این هفته قصد دارم آزمایش شیمیایی خفن ناک و با حالی رو نشونتون بدم، پس دقایقی رو با من همراه باشین.
uklp_9584322-7892-b.jpg

همون طور که می دونین واکنش های شیمیایی انواعی دارن از جمله جابجایی یگانه (آزمایش قبلی)، جابجایی دوگانه، سوختن، تجزیه، سنتز یا ترکیب و اکسایش.

این هفته میخایم شاهد تجزیه ی دو ماده باشیم که البته مواد خودشون شاید تمایلی به تجزیه شدن و تبدیل شدن به موا د جدیدی رو نداشته باشن و این زور چماغ انرژی گرمایی هستش که اون ها رو وادار به پکیدن و تجزیه شدن می کنه.

امروز و در این جلسه، قصد داریم آزمایش جنگل سیاه رو انجام بدم براتون که مربوط به صفحه ی 27  کتابتون هستش و با یک تیر دو نشون می زنیم، هم با واکنش تجزیه آشنا میشیم و هم به کربن به عنوان سنگ بنای ترکیبات آلی می رسیم.

برای شروع مطابق دستور کاری که توی کتابتون و فیلم هست ، مقداری شکر یا همون ساکاروز (C12H22O11) رو با ترازو توزین نموده و مقداری جوش شیرین یا سدیم هیدروژن کربنات (NaHCO3) رو هم توزین نموده و این دو را با هم در هاون پودری تر و مخلوط می کنیم .

این دو ماده قراره گرما ببینن و تجزیه بشن. با گرما دیدن شکر به کربن سیاه و بخار آب تجزیه میشه و جوش شیرین هم به گاز کربن دی اکسید، بخار آب و سدیم کربنات تجزیه میشه. کار جوش شیرین توی این آزمایش تولید گازه که باعث میشه کربن از تو شکم ساکاروز مثل درخت سیاه و لوبیای سحر آمیزی رشد می کنه و بالا میره.البته اشتباه نکنین، این دو ماده نمی سوزن بلکه با دریافت انرژی تجزیه میشن به مواد ساده تری.

خب حالا سوال این جاست که چه طوری این مواد رو تجزیه کنیم. برای این کار ماده ای باید بسوزه و انرژی گرمایی مورد نیاز این دو ماده جهت تجزیه رو تولید کنه و این ماده کسی جز الکل پرانرژی نیست.

برای شروع بستری از شن و ماسه را روی کاشی سرامیکی فراهم می کنیم تا آزمایشگاه به گند کشیده نشه.  روی کپه ی شن و ماسه با دست حفره ای ایجاد کرده و بستر خیانت را با الکلمون خیس می کنیم. حالا پودر سفید رنگ درون هاون شامل دو ماده ی مورد شکنجه را درون حفره قرار می دهیم  و با نزدیک کردن شعله ای اون ها رو مشتعل می کنیم.

در فیلم به تولید استوانه های ریز و درشت کربنی که مثل تنه های درخت در حال رشد کردن در این جهنم سوزان هستن دقت کنید.

واکنش های تجزیه ی ساکاروز و جوش شیرین رو در ادامه واستون نوشتم.
2NaHCO3 ----(heat)---> Na2CO3 +H2O + CO2                                                               C12H22O11----(heat)--> 12C +11 H2O

نوشتن گزارش کار هم فراموشتون نشه.

معرفی کار

آغاز

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله پایانی

ادامه سوختن جنگل

سپاس

فیلم های آزمایش فیزیکی چهارم و آزمایش شیمیایی پنجم درس آزمایشگاه علوم تجربی یک - کلاس های دهم رشنه های علوم تجربی و ریاضی فیزیک


باسلام

ابتدا به سراغ آزمایشی فیزیکی رفته و حالی باهاش می کنیم. توی این آزمایش یاد می گیرین که فشار هوای محیط یک عامل بسیار مهم در تعیین دمای جوش یک ماده هستش. برای نمونه اگر آب تو 100 درجه می جوشه به خاطر فشار یک اتمسفر هواکره هستش و اگر این فشار کم تر بشه، به دنبالش دمای جوش هم کم تر میشه. من توی این آزمایش که مربوط به صفحه ی 35  کتابتون هستش با یک سرنگ ناقابل، فشار رو از روی آب 50 درجه کم می کنم تا زیر 100 درجه شروع کنه به تولید حباب های بخار آب. به همین سادگی. شما هم توی خونه با رعایت احتیاط می تونین این اصل فیزیکی رو مشاهده کنین.
2r4f_17671464-6466_1835.jpg

واسه ی همینه که بالای کوه گنو که هوا رقیق تره و فشارش کم تره، آب کمی زودتر به جوش میاد.البته در کره ی ماه که فشار هوا چیزی نزدیک به صفره، بدون لباس فضانوردی، مایعات بدنتون شورش کرده و درجا بخار میشن و خون تو رگهاتون می جوشه.

آغاز

پایان

در آزمایش دوم (صفحه 31 کتاب) کار که آزمایشی شیمیایی هستش می زنیم تو کار شناسایی گاز ناقلا، بی رنگ و بی بوی کربن دی اکسید. می دونین که با تنفس سلولی و سوخت و ساز، تو سلول های بدنمون بخار آب و این گاز طی عمل بازدم از دهن مبارکمون خارج میشه. حالا آیا راهی هست که اثبات کنه این گاز از دهن ما داره خارج میشه؟

پاسخ مثبت هستش و می تونیم برای این گاز جانور صفت (CO2) هم یک شناساگر بسازیم.

برای ساخت شناساگر حساس به این گاز، مقداری آهک یا کلسیم اکسید (CaO)  رو برداشته و بهش آب اضافه می کنیم تا مخلوطی ناهمگن به نام سوسپانسیون (تعلیقه) به رنگ شیری ایجاد بشه. حالا مخلوط حاصل رو با کاغذ صافی صاف می کنیم تا محلول بی رنگ و شفافی که همون شناساگرمونه و بهش میگیم آب آهک یا کلسیم هیدروکسید (Ca(OH)2)  به دست بیادش که قراره به ما کربن دی اکسید رو معرفی کنه و نشون بده.
1x9u_images.jpg

در ادامه مقداری از این شناساگر زلال رو توی لوله ی آزمایش ریخته و شروع به دمیدن می کنیم تا کربن دی اکسید هوای بازدم با این آب آهک ملعون درگیر شده و با هم واکنش شیمیایی بدن و محلول از حالت شفاف به حالت کدر و شیری رنگ می رسه چون آب آهک به کلسیم کربنات جامد (CaCO3) طبق واکنش زیر تبدیل میشه. 

                                                                                             Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

آغاز

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله سوم

ضربه ی نهایی

آزمایش شماره ی سوم برای دانش آموزان دهم دبیرستان شهید ذاکری

سلام دوستان دهمی

در آزمایش قبلی با مفهوم شناساگر آشنا شدین و آزمایش بلند بالایی در مورد تغییر رنگ معروفترین شناساگرهای دنیا انجام دادیم. حالا سوال این است که توی خونه مون هم می تونیم شاهد هنرنمایی رنگ به رنگ شدن یک شناساگر گوگولی مگولی و بی خطر باشیم که تو این گرونی خرجی هم رو دستمون نزاره، البته پاسخ مثبت هستش، پس بیاین بریم تو کار تهیه ی شناساگر ارزون قیمت خونه زاد.

این آزمایش مربوط به صفحه ی 40  کتاب آزمایشگاه علوم تجربی هستش.
wfan_یززی.png

برای شروع کار با رعایت احتیاط از والدینتون بخاین که مقداری کلم قرمز رو در اختیارتون قرار بدن.

بریم اول یه اطلاعاتی از کلم قرمز به دست بیاریم):

کلم قرمز نوعی کلم است که برگ‌هایش برنگ قرمز تیره یا ارغوانی است. به‌هرحال رنگ گیاه بسته به پی‌اچ خاک که ناشی از رنگدانه‌ای است که به گروه آنتوسیانین‌ها تعلق دارد تغییر می‌کند. در خاک‌های اسیدی برگ‌ها بیشتر مایل به قرمز، و در خاک‌های خنثی بیشتر ارغوانی می‌شوند، در حالیکه در خاک‌هایی که حالت قلیایی دارند کلم‌هایی با رنگ نسبتاً مایل به سبز-زرد رشد می‌کنند. این مسئله دلیل متفاوت بودن نام این گیاه در مناطق مختلف را مشخص می‌کند. از این گذشته، از عصارهٔ کلم قرمز به عنوان شناساگر پی‌اچ ساخته‌شده در خانه می‌توان استفاده کرد که در اسیدها به رنگ قرمز و در محلول‌های بازی برنگ سبز/زرد درمی‌آید.

هشدار: در طول کار با اجاق گاز و چاقو و موادی مثل وایتکس یا جوهر نمک از کلیاتی که یادتون دادم استفاده کرده و جانب ایمنی و احتیاط را رعایت کنید تا خدای ناکرده دچار حادته نشوید، در غیر این صورت از بزرگتر خود کمک بگیرین.

مراحل کار):

اول کلم قرمز خوشگلتون رو بشورین و برگ برگ کنین. (یک چهارم یک کلم واسه کارمون مافیه، نرید یک کمپرسی کلم قرمز بخرین)
rmoj_خواص-کلم-بنفش.jpg

حالا با احتیاط با یک چاقو یا دستگاه خرد کن برگ کلم ها رو  ریز ریز کنین.
3ro_khavase-kalam-germez-photokade-com-2.jpg

fyuu_makh.jpg

حالا  می تونین دو کار انجام بدین، یا کلم ها رو در یک ظرف ریخته و روی اون ها با احتیاط آب جوش بریزین تا در آب غوطه ور بشن و یک چند ساعتی صبر کنین یا این که اون ها رو در قابلمه ریخته و روشون آب بریزین و بهش حرارت بدین تا جوهر بنفش از درون بافت گیاهی کلم قرمز به حلال آب راه پیدا کنه.

0jis_زططز.jpg

ndov_phtest2.jpg

9ny_science-project-6.jpg

حالا به مرحله ی صاف کردن می رسیم. برای این منظور محتویات خنک شده را از صافی عبور می دیم):

1whk_unnamed.jpg

تا به شناساگر خوش تیپ خونگی مون برسیم):

dceb_13438107521619158203630151220138238110246.jpg

حالا که شناساگر رو در دست دارین، اون رو به مقدار مساوی توی چند تا لیوان یک بار مصرف یا لیوان شیشه ای ریخته و به طور جداگانه موادی همچون سرکه، آبلیمو، جوهر نمک، دوغ، شربت معده، آب نمک، صابون، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، آب نمک، وایتکس، شیر، جوش شیرین و ... رو به اون اضافه کرده و تغییر رنگ هر کدام را مشاهده و یادداشت می کنیم.

tz4t_تغییر-رنگ-آب-کلم-770x470.jpg

9c9h_natural-indicator-expt-step-12-1.png

البته کسی دوست داشت می تونه کاغذ آ4 رو به صورت نوار مستطیلی برش بزنه و نیم ساعتی در محلول آب کلم قرار بده و بعد از خشک کردن اون به کاغذ شناساگر دست پیدا کنه که حمل و نقلش راحت تره.

bpph_images.jpg

هشدار): آب کلم مانده، بوی بسیار بدی می دهد.

1qg6_392837d83d38ad84d3fd1c743f97552c.jpg

اطلاعیه ی شماره ی دوم در مورد تهیه ی پوستر آموزشی درس شیمی

به نام خدا

سلام دوست عزیز

همان طور که در اطلاعیه ی اول خدمت شما دانش آموز گرامی عرض نموده بودم تا بیست و سوم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود ونه هجری شمسی فرصت دارین تا در مورد یکی از چهار موضوعی که بهتون داده بودم دست به پژوهش و تحقیق بزنید، یعنی مطالب مهیج و خلاق را بنا به سلیقه و صلاحدید خودتون از هر منبع معتبری و به صورت تکست یا تصویر دریافت نموده و به صورت فایل word  روی رایانه یا گوشی ذخیره نمایید.

حالا نوبت به آغاز مرحله ی دوم و اصلی فرآیند تولید پوستر رسیده که بخشی از نمره ی درس شیمی امسال شما را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

در این مرحله که از امروز آغاز می گردد و تا جمعه هفتم آذر ماه به درازا خواهد کشید، شما مطالب خود را ویرایش و انتخاب نموده و پس از دانلود قالب خام پوستر که به فرمت پاورپوینت هستش، در هر یک از کادرهای مشخص شده قرار خواهید داد.

شایان ذکر است که کوچک یا بزرگ کردن اندازه ی کادرها هیچ مانعی ندارد و شما بنا به سلیقه ی خود می توانید چیدمان کادرها را تغییر دهید. در قسمت بالای پوستر نیز تیتر پژوهش خود را خلاصه و روان تایپ نمایید. در قسمت مقدمه نیز دیدی کلی و جذاب از پژوهش خود به خواننده بدهید.در قسمت مشخصات، نام و نام خانوادگی خود، پایه و رشته ی تحصیلی و نام آموزشگاه خود را وارد نمایید.

فونت استفاده شده برای تایپ حتما باید Bnazanin  با سایز 44 باشد که در صورت عدم استفاده از این فونت مشکلاتی جهت پذیرش پوستر طراحی شده توسط شما ایجاد خواهد شد.

بدیهی است که جهت طراحی پوستر بایستی از رایانه به جای گوشی همراه بایستی استفاده گردد.

توجه داشته باشید که پوسترهایی با نوشته ها و عکس های مشابه نوعی تقلب و کپی کاری به حساب آمده و از درجه ی اعتبار ساقط خواهند بود.

در سطر آخر این اطلاعیه هم این تجربه را برای شما به اشتراک می گذارم که در پوستر آموزشی جهت جلوگیری از خستگی چشم مخاطب عجول، تا جای ممکن مطالب کوتاه و تصاویر بیش تر باشند یعنی با تصویر توضیح دهید نه با هشت هزار خط نوشته!

امیدوارم که اهمیت مرحله ی دوم را نیز به خوبی به شما دوست عزیر انتقال داده باشم و البته برای شما صبر و خلاقیت در تهیه ی آن را از درگاه الهی خواستارم.

مهدی کیکاوسی

شامگاه پنج شنبه بیست و دوم آبان ماه یکهزار و سیصد و نود و نه هجری شمسی - بندرعباس

لینک دانلود قالب خام پاورپوینت پوستر آموزشی شیمی


https://uupload.ir/files/00sz_1.png

در پایین هم بخشی از یک پوستر آموزشی شیمی با موضوع جرم اتم برای شما به اشتراک گذاشته شده است.
j86w_1.png

لینک دانلود نمونه ای از پاور پوینت شیمی آماده فقط و فقط جهت آشنایی شما با مفهوم پوستر آموزشی