کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

و تنها پول است که می ماند.

دبستان ایران زمین و برگزاری کلاس زبان فرانسه در تهران

qb6g_1398031211592126017570194.jpg

دبستانی در آغل گوسفندان محترم همراه با آموزش زبان بع بع در ایذه

6pas_images.jpg

شیمی دوازدهم فصل سوم

سعید سمنانیان، استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس، دربره عوارض استفاده از بطری‌های پلاستیکی گفت: متاسفانه این نگاه به بطری‌های پلاستیکی وجود دارد که آن‌ها کاملا تمیز و بهداشتی هستند به همین دلیل دوباره از آن استفاده کنیم و این استفاده دوباره باعث می‌شود مقدار حل شدن میکرو پلاستیک در مواد داخل بطری چندین برابر می‌شود.

وی در ادامه گفت: در استفاد دوباره از بطری های پلاستیکی ذرات میکروپلاستیک افزایش پیدا می‌کند و مجموعه‌ای از بیماری‌ها که غدد داخلی ما را هدف گذاری می‌کند میکروپلاستیک‌ها هستند که باعث ایجاد برخی از بیماری‌ها مثل سرطان و اختلال در زایمان می‌شود.

5au_plastic-pollution.jpg

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: استفاده زیاد از مواد پلاستیکی باعث شده که ما دریایی از پلاستیک را بینیم که سالانه در رودخانه و دریا و اقیانوس ریخته می‌شود به نحوی که در عمق یازده کیلومتری اقیانوس که تا به حال انسان فقط چند بار توانسته به این عمق راه پیدا کند نیز اجزای پلاستیک کشف شده و در شکم ماهی‌ها حتی اجزای زیادی از پلاستیک‌ها را کشف می‌کنیم.

این استاد فیزیولوژی دانشگاه تربیت مدرس گفت: برای ساخت بطری پلاستیکی آبی که مصرف می‌شود بیشتر از آبی است که حمل می‌کند. به عنوان مثال بطری‌ای که برای یک سال در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد ۱۷ میلیون بشکه نفت مصرف می‌شود که می‌تواند باعث حرکت یک سال ماشین‌های آمریکا شود.

سمنانیان گفت: در ساخت بطری‌ها همچنین آلودگی هوا نیز به وجود می‌آید. به عنوان مثال: سال‌های سال سیگار سازهای بزرگ دنیا پول خرج می‌کردند که در کتاب‌های پزشکی درباره علائم سرطان زای سیگار مطلبی چاپ نشود، چون برایشان منعت دارد.

سمنانیان گفت: چین همچنین اعلام کرده است که نمی‌خواهیم زباله دان بازیافت پلاستیک کشورهای دیگر باشیم و نمی‌خواهیم خاک چین را بیشتر از این آلوده کنیم. سالهاست که پلاستیک‌های بازیافتی به چین برده می‌شود و این کشور آن‌ها را بازیافت می‌کند. نصف بازیافت دنیا در ۲۵ سال اخیر در چین اتفاق افتاده است. چین قانون گذاشته که پلاستیکی را قبول می‌کنیم که ۹۹ و نیم درصد خلوص داشته باشد و این یعنی که هیچ پلاستیکی را قبول نمی‌کند. تمام تولید کننده‌های زباله در آمریکای شمالی و ... با این مشکل رو به رو شده اند که پلاستیک‌های خود را چکار کنند. البته آلمینیوم و شیشه هنوز وارد چین می‌شود.

وی گفت: متاسفانه مجزا کردن زباله در ایران هنوز جا نیافتاده و هنوز در این زمینه خیلی عقبیم. بازیافت صنعت بزرگی است. سوئیس قویترین کشور دنیا در بحث بازیافت است به عنوان مثال در نوشابه‌ها را تبلیغ می‌کنند که جمع می‌کنند و به این وسیله صندلی چرخ دار برای معمولان می‌خرند و یا پلیس زباله دارند و پلیس جلوی خانه‌ها می‌رود و زباله‌ها را باز می‌کند و اگر این زباله‌ها جدا نشده باشد تمام زباله را دم در خانه فرد مورد نظر خالی می‌کنند تا یاد بگیرد که زباله‌ها را از هم جدا کنند.

بیش ترین رتبه های تک رقمی کنکور سراسری سال ۱۳۹۸ متعلق به کدام استان ها می باشند؟

88g_533537_183.jpg

۱_استان تهران: ۱۹ نفر
۲_ استان آذربایجان شرقی: ۴ نفر
۳_استان فارس: ۴ نفر
۴-استان خراسان رضوی: ۲ نفر
۵-استان اصفهان: ۲ نفر
۶- استان یزد : ۲ نفر
۷-استان گیلان :۲ نفر
۸_ استان خوزستان: ۲ نفر
۹_استان چهار محال و بختیاری: ۱ نفر
۱۰_استان خراسان جنوبی: ۱ نفر
۱۱_استان همدان: ۱ نفر
۱۲_استان مازندران : ۱ نفر

سامسونگ برای باتری‌های گرافن آماده می‌شود

xcj5_536148_187.jpg

دوام شارژ باتری گوشی‌های هوشمند در چند سال اخیر بهبود چندانی نداشته است. در این بین برخی از شرکت‌ها به جای تمرکز بر افزایش ظرفیت باتری، بر روی فناوری شارژ سریع باتری‌ها متمرکز شده‌اند. البته فناوری شارژ سریع نیز به خودی خود دارای معایبی از جمله کاهش عمر باتری‌های لیتیومی است. شاید در جا زدن در حوزه توسعه باتری‌های لیتیومی باعث شده که سامسونگ به سمت جایگزین کردن آن‌ها با باتری‌های گرافن (Graphene Batteries) گام بردارد.

یکی از مزایای جایگزین کردن باتری گرافنی با لیتیوم یونی، ریسک و خطرپذیری کمتر آن است چراکه باتری‌های لیتیوم یونی در بسیاری از مواقع بخصوص در شرایط تغییر ناگهانی دما و سرد و گرم شدن دستگاه، منفجر شده و دچار حریق می‌شوند، این در حالی است که به گفته محققان باتری‌های گرافنی چنین مشکلی را نخواهند داشت.

در سوی دیگر غنی‎سازی نانو ذرات با آنتیم وان، رسانایی بالای آن را تضمین می‎کند و باعث می‎شود تا آند خیلی سریع‌تر عمل کند. به‌ عبارت‌ دیگر می‎تواند انرژی را یک و نیم برابر بیشتر از آندهای گرافیتی معمول به کار رفته در باتری‌های کنونی و تنها در مدت یک دقیقه ذخیره کند.

با توجه به محاسن فوق، سامسونگ تصمیم گرفته تا سال 2020 یا سال 2021 لااقل یک گوشی مجهز به باتری‌های گرافن را راهی بازار کند.

علاوه بر کاهش مدت زمان شارژ، باتری‌های گرافنی دارای مزیت‌های دیگری همچون ظرفیت‌های بالاتر، وزن کمتر و البته انعطاف پذیری هستند که به خودی خود می‌تواند زیرساخت تولید گوشی‌های کاملا انعطاف پذیر را ایجاد کند.

البته بر کسی پوشیده نیست که تا زمان استفاده از باتری‌های مذکور در یک گوشی هوشمند فاصله زمانی زیادی باقی مانده، با این حال دانستن همین موضوع که شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ بر روی توسعه آن کار می‌کنند به تنهایی جذاب است.

آمبولانس کنکوری

tr17_0173832343234.jpg

عده‌ای از معلمین خصوصی با آمبولانس در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند. این معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه‌های هنگفتی که می‌گیرند چیزی نیست.

هشدار اوزون در فصل سوم شیمی دوازدهم

u724_ozone.jpg

در این روز‌های گرم تابستانی، بحث‌های مربوط به آلاینده «ازن» داغ است. ازن یک آلاینده ثانویه است که بر اثر واکنش‌های شیمیایی بین اکسید‌های ازت (NOx)، مواد آلی فرار (VOC) و تابش خورشید تولید و منتشر می‌شود. نکته مهم در این واکنش شیمیایی، آن است که هر چه شدت نورخورشید بیشتر باشد با وجود ثابت ماندن میزان بقیه ترکیبات، آلاینده ازن بیشتری تولید می‌شود و به‌همین دلیل است که میزان تشکیل این آلاینده و غلظت آن در شهر‌های ایران در تابستان بیشتر از سایر فصول است.

به گزارش ایسنا، بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون، پایتخت ۲۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها را تجربه کرده است که در همه این ۲۵ روز، شاخص غلظت ازن بالاتر از حد استاندارد بوده است. هشت روز از این ۲۵ روز شاخص ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون هم بالای حد استاندارد بوده است، اما نکته جالب آن است که در همین هشت روز هم ازن از لحاظ مقداری بیشتر از ذرات معلق بوده است.

در مورد اهمیت آلاینده ازن محمودرضا مؤمنی - کارشناس حوزه آلودگی هوا - که پیش از این، نسبت به اثرات مخرب آلاینده ازن برای سلامتی انسان هشدار داده بود و تأکید کرده بود که ایجاد تنگی نفس و خس‌خس سینه، سرفه و خارش‌گلو، تشدید بیماری‌های ریه مانند آسم، آمفیزم و برونشیت مزمن، افزایش تعداد حملات آسم، حساس‌تر شدن ریه به عفونت، ایجاد بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) از اثرات مخرب این آلاینده است، در گفت‌وگوی با ایسنا، از نحوه اعلام شاخص غلظت آلاینده ازن انتقاد کرد.

وی با بیان این نکته که در تهران شاخص کیفیت هوا به‌طور رسمی در ساعت ۱۱ صبح اعلام و همین کار سبب می‌شود که واقعیت آلاینده ازن پنهان بماند، تصریح کرد: تولید ازن به‌شدت به نور خورشید بستگی دارد بنابراین معمولاً کمترین غلظت ازن در شب‌ها، اوایل صبح و اواخر غروب و بیشترین غلظت آن در ظهر است. به‌طوری که معمولا بیشترین مقدار غلظت ازن در حدود ساعت ۱۴ رخ می‌دهد و اگر به داده‌های اندازه‌گیری‌شده ازن توجه شود همیشه از ساعت ۱۲ تا ۱۶ بیشترین غلظت ازن اتفاق افتاده است. در نتیجه اعلام شاخص کیفیت هوا و ازن در ساعت ۱۱ صبح واقعیت ازن را بیان نمی‌کند.

این متخصص مدل‌سازی عددی آلودگی هوا با تأکید بر اینکه برای در نظر گرفتن آلاینده ازن باید شاخص کیفیت هوا از ساعت ۱۵ به بعد اعلام و اطلاع‌رسانی رسمی شود، گفت: از آنجایی‌که ساعت ۱۱ صبح به عنوان زمان اعلام شاخص کیفیت هوا انتخاب شده است، در بسیاری از مواقع شاخص میانگین کیفیت هوای تهران حاکی از برقراری هوای سالم در تهران است، درحالی‌که حداقل در فصل تابستان باید شاخص کیفیت هوا در ساعت ۱۵ یا ۱۶ هم اعلام شود.

مؤمنی ادامه داد: غلظت آلاینده ازن باید به‌صورت سه ساعته اعلام شود، درحالی‌که در ایران و به‌طور خاص در تهران شاخص ازن به‌صورت هشت ساعته اعلام می‌شود. جدا از این مباحث باید دقت کنیم که ازن یک آلاینده واکنش‌پذیر است و همان دو، سه ساعت بعدازظهر که غلظت آن بالا می‌رود، برای صدمه زدن به انسان کافی است و همین فصل تابستان هم کفایت می‌کند که عوارض زیادی بر سلامت شهروندان داشته باشد و میزان مرگ‌ومیر زودرس را افزایش دهد بنابراین حتما باید این آلاینده را جدی بگیریم.

وی در پایان با اشاره به ضرورت شناسایی دقیق منشأ‌های تولید آلاینده ازن در تهران و سایر کلانشهر‌های ایران گفت: برای مدیریت ازن باید مشخص شود که آیا ازن تشکیل‌شده به‌صورت «مواد آلی فرار محدودشده» (VOC-Limited) است یا به‌صورت «اکسید‌های ازت محدودشده» (NOx-Limited) و یا هیچ‌کدام. این نکته حیاتی در کنترل و کاهش آلاینده ازن است تا بتوانیم کاهش قابل توجهی در غلظت آلاینده ازن داشته باشیم. همچنین نیاز است میزان مرگ‌ومیر‌های زودرس ناشی از آلاینده ازن مشخص شود تا انجام آنالیز هزینه‌-فایده میزان خسارات تحمیل شده ناشی از این آلاینده بر سلامت انسان مشخص شود.

اهمیت عوارض ناشی از آلاینده ازن برای سلامت انسان به حدی است که چندی پیش عباس شاهسونی - رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت - ضمن هشدار نسبت به وجود آلاینده "ازن" در هوای برخی کلانشهر‌های کشور از جمله تهران و توصیه به مردم، بویژه بیماران تنفسی و کودکان جهت پرهیز از قرار گرفتن در فضای باز در روز‌هایی که غلظت این آلاینده بالا است، بر لزوم جدی گرفتن استفاده از کاتالیست در صنایع خودروسازی تاکید کرده بود.

وی ۱۲ تیرماه سال جاری در جریان سی و هشتمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، از شهرداری تهران به دلیل عدم اجرای پروژه نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های در حال تردد تهران شدیدا انتقاد کرده بود.