کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

یادداشتی از یک همکار

جناب آقای دکترکوتی
با سلام و آرزوی اوقاتی خوش،
 امروز خیاری خورده بودم که تلخ بود. گرچه چندین بار این مورد برای من اتفاق افتاده، اما امروز علاقمند شدم بدانم ماده ای که باعث تلخ شدن خیار می شود چیست. مطمئن بودم که اطلاعات زیادی در مورد آن وجود دارد.  به این جهت به حلال مشکلات، گوگل، مراجعه و مطلب زیر را از آن مونتاژ کردم.
تمام خیارهای کشت‌شده حاوی ماده   cucurbitacin هستند، که دو نوع است کوکوربیتاسین B و کوکوربیتاسین C، ترکیباتی که برگ‌های آن‌ها را تلخ کرده تا طعم نامطلوبی برای حیوانات جونده داشته باشند. این ترکیبات معمولاً به برگ‌ها و ساقه گیاهان محدود می‌شوند، قسمت‌هایی از گیاه که انسان نمی‌خورد، بنابراین ما از وجود آن‌ها مطلع نیستیم. تنها زمانی که این ترکیبات به داخل میوه‌ها حرکت می‌کنند، ما شروع به تشخیص طعم تلخ می‌کنیم. معمولاً این کل میوه نیست که تلخ می‌شود. و اغلب تلخی در انتهای میوه و درست در ناحیه زیر پوست متمرکز می‌شود.
تلخی خیار یکی از مواردی است که اکثر کشاورزان با آن مواجه می‌شوند و معمولاً ناشی از برخی شرایط آب‌ و هوایی، مثل گرما و خشکی، یا خاک و کود و نور خورشید است.
 به نظر می‌رسد که وجود هرگونه تنش هنگام رشد خیار موجب تلخی آن می‌شود و در ضمن کشت این شرایط قابل حل هستند. ماده کوکوربیتاسین سمی نیست و خوردن آن خطری ندارد.
خوب، اینها اطلاعات عمومی هستند که بدانیم یا ندانیم برای ما خیلی مهم نیست، اما به عنوان یک شیمیست، شما اگر جای من بودید چه موضوع دیگری را دوست داشتید بدانید؟

photo_2022-07-31_23-36-47_dze2.jpgاحتمالا جواب شما این است که دوست داشتید فرمول و ساختار این ماده تلخ کننده خیار،  یا همان cucurbitacin، چیست؟
اگر به ساختار این ماده طبیعی، که در بالا آورده ام، نگاه کنید تعجب خواهید کرد که این گیاه در چه کارخانه ای این ماده پیچیده را سنتز کرده که از آن برای محافظت از خود استفاده کند!!
بنابراین هر پدیده بظاهر ساده ممکن است مسائل پیچیده ای در ورای آن وجود داشته باشد.

رتبه دوم کنکور علوم تجربی

14010511001041_test_photon_ohn7.jpeg

علیرضا دهقانی، رتبه دوم کنکور سراسری در خصوص دستاورد علمی خود به خبرنگار فارس از یزد، اظهار کرد:‌ با میانگین ۱۱ ساعت مطالعه روزانه موفق به کسب رتبه ۲ کنکور سراسری در رشته تجربی شدم.

وی افزود: من از شروع سال دهم تحصیلی اقدام جدی برای خواندن کنکور را کردم. و برای برنامه ریزی در کنکور نکته نظرات مشاورین و معاون و معلمان مدرسه ام را جمع آوری میکردم.

دهقانی تصریح کرد: علاقه زیادی به رشته پزشکی و دندانپزشکی دارم و حتما یکی از این رشته ها برای ادامه تحصیلم انتخاب خواهم کرد.

رتبه دوم کنکور علوم تجربی بیان کرد: در کلاسهای کنکور شرکت میکردم و تمام کتابهای کمک آموزشی را مورد مطالعه قرار میدادم و از نکته نظرات معلمانم استفاده میکردم و با حمایت های خانواده ام توانستم موفق شوم.

دهقانی گفت: رمز موفقیت من در کنکور ابتدا کمک خدای بزرگ و کمک ها و حمایت های خانواده و معلمانم و تلاش مستمر خودم ولی در حد توانم بود.