کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

گرمایش جهانی

نا به محاسبات اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا و سازمان هوا فضای آمریکا - ناسا – سال گذشته میلادی، سال ۲۰۱۴ گرمترین سال در ۱۳۵ سال گذشته بوده است. سازمان هواشناسی ژاپن و همچنین یک گروه مستقل از دانشگاه برکلی کالیفرنیا نیز سال ۲۰۱۴ را گرمترین سال ثبت شده گزارش کردند.

به گزارش روز ۲۶ دی ماه خبرگزاری آسوشیتدپرس، اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا گفت متوسط دمای سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴.۵ درجه سانتیگراد و ۱.۲۴ درجه بیشتر از متوسط دمای کره زمین در قرن بیستم بود.

اما ناسا که برای تعیین دما شیوه های اندکی متفاوت بکار می‌برد، متوسط دما را ۱۴.۶۷ درجه سانتیگراد تعیین کرده است که از معدل دمایی که برای سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ محاسبه کرده ۱.۲۲ درجه بیشتر است.

دمای کره زمین در سال ۲۰۱۴ رکورد سال‌های گرم قبلی را که در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۰۵ ثبت شده‌اند، شکست. بنا به گزارش‌های اداره ملی اقیانوسی و جوی، آخرین رکورد سرمای کره زمین به سال ۱۹۱۱ بر می‌گردد. دسامبر سال ۲۰۱۴، گرمترین ماه دسامبر در تاریخ ثبت شده و سردترین ماه دسامبر در زمستان سال ۱۹۱۶ گزارش شده است.

«جنیفر فرانسیس» دانشمند اقلیم شناسی در دانشگاه روتگرز آمریکا گفت: «کره زمین اکنون گرمتر از ۱۰۰ سال گذشته و به احتمال زیاد گرمتر از ۵۰۰۰ سال گذشته است. در باره تاثیر منفی فعالیت های انسان بر روند گرمایش کره زمین دیگر کوچکترین شکی وجود ندارد.»

«اندرو دسلر» دانشمند اقلیم شناسی دانشگاه تگزاس و کارشناسان دیگر می‌گویند آمارهای تازه، ادعاهای غیرعلمی مبنی بر این که روند گرم شدن کره زمین متوقف شده را کاملا رد می‌کند.

گرمای ناشی از گرم شدن بی سابقه دمای آب اقیانوس‌ها نه تنها رکورد‌های پیشین را تغییر داده، که در هم شکسته است. گرمای بی‌سابقه در مناطق شرقی روسیه، مناطق غربی ایالات متحده آمریکا، بخش‌های کم ارتفاع آمریکای جنوبی و بیشتر نواحی اروپا، شمال آفریقا و بخش‌هایی از استرالیا ثبت شده است.

یکی از محدود نواحی سردتر، نواحی مرکزی و شرقی ایالات متحده آمریکا بود.

دانشمندان هواشناسی می گویند یکی از مهمترین نکات در بی‌سابقه بودن گرمای هوا در سال ۲۰۱۴ این است که گزارشی از نوسانات آب و هوایی موسوم به «ال نینیو» در این سال وجود نداشت. در تغییرات جوی موسوم به «ال نینیو» گرم شدن بخش مرکزی اقیانوس آرام موجب بروز دوره های طولانی گرم و غیر معمول در سراسر دنیا شده و دمای هوا به صورت تصاعدی بالا می رود.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا می گوید همه سال های قرن بیست و یکم جزو ۲۰ سال گرم گزارش شده در تاریخ بوده‌اند.

«میشل مان» استاد دانشگاه پنسیلوانیا گفت: «در مقابل چشمانمان شاهد هستیم که چگونه فعالیت های انسان موجب تغییر آب و هوا شده است.»

او افزود:«افزایش گازهای گلخانه‌ای محصول مصرف سوخت‌های فسیلی، این وضعیت بسیار بعید و استثنایی را بوجود آورده است. یک سال بی‌سابقه در یک دهه گرم، در دورانی شامل چند دهه گرم که به نظر می رسد دست کم در یک قرن گذشته بی نظیر بوده است.»