کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

انتقاد دهمی

oy58_resized_679564_148.jpg

جمعی از دبیران شیمی ضمن انتقاد از " درس شیمی پایه دهم " ؛ پیشنهاداتی را  جهت بهینه ساختن و کیفی تر کردن این درس به مسئولان ارائه کرده اند .

با سلام و احترام ؛
به اطلاع عموم مردم و مسئولین محترم می رسانیم اینجانبان بیش از ١٠٠٠تن از دبیران شیمی درگیر با تدریس کتاب شیمی دهم، ضمن تشکر از مؤلفین محترم برای ارائه یک کتاب چالشی، با رویکرد پرسش برانگیز و دانش آموز محور و به خاطر زحماتی که برای تألیف این کتاب متحمل شده اند، به سبب عدم تناسب زمان اختصاص یافته سه ساعت در هفته برای تدریس کتاب مذکور با این رویکرد و بنا به دلایل زیر پیشنهاد حذف بخش هایی از کتاب شیمی پایه دهم را داریم:
١. عدم توازن مطالب فراوان و متفاوت ارائه شده در کتاب با زمان اختصاص یافته
٢. محتوای سنگین و اغلب زمان بر بیشتر مباحث کتاب درسی که قبلا در کتاب شیمی پایه های دوم تا چهارم تجربی و ریاضی ارائه می شد مانند:جرم اتمی، مدل کوانتومی، جدول تناوبی، آرایش الکترونی، انواع پیوندها، فرمول نویسی، ساختار لوویس، موازنه واکنشها، استوکیومتری، فرایند هابر، مسائل مول و غلظت محلولها و ده ها عنوان متفرقه جدیدِ دیگر مانند: رابطه إینشتین، نظریه تایید نشده مهبانگ و ...
٣. تعاملی، اکتشافی و دانش آموز محور بودن کتاب که زمان زیادی برای اجرا نیاز دارد
٤. اصرار بر ارائه مطالب متنوع بعضا میان رشته ای در کتاب شیمی دهم
٥. عدم تناسب سطح محتوای کتاب با شناخت و آمادگی ذهنی و ضعف در انجام محاسبات ریاضی دانش آموزانی که با تغییر مقطع از متوسطه اول به متوسطه دوم آمده اند.
٦. ارائه جسته و گریخته برخی مطالب و گسیختگی موضوعات، که به دلیل آماده نشدن کتاب تا یک ماه مانده به شروع سال تحصیلی مانع از اعتبارسنجی علمی و آموزشی آن توسط دبیران و گروه های آموزشی شد.
٧. نتایج حاصل از نظرسنجی انجام شده در این گروه ١٠٠٠ نفره حاکی از میزان تدریس فقط ٣٥ صفحه از یک کتاب ١٤٠ صفحه ای تا پانزدهم آذرماه در بیش از ٨٠٪‏ کلاس های متعدد
نشان دهنده این است که تا پایان سال تحصیلی نمی توان بیش از دو بخشِ این کتاب را تدریس نمود.
از آنجا که دلایل فوق؛
١. مانع از اتمام تدریس مناسب و اثربخش کتاب در زمان سه ساعت هفتگی،
٢. مانع از تحقق اهداف آموزشی و پرورشی مورد نظر کتاب،
٣. سبب افت تحصیلی دانش آموزان،
٤. مانع تدریس عمقی و با بهره وری کافی علمی کتاب،
٥. سبب بی انگیزگی و سرخوردگی دانش آموزان
٦. هدایت دانش آموزان به کلاس های آزاد و خصوصی و افزایش بار مالی أولیاء،
و... شده است.
لذا ، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی بین دبیران و به خاطر ممانعت از ایجاد مشکلات عدیده فوق، درخواست حذف بخش هایی مشخص از کتاب شیمی پایه دهم و انتقال به کتابهای "انسان و محیط زیست" یا "شیمی یازدهم" و یا حذف کل بخش سوم کتاب را داریم.
به همین منظور و برای رفع این معضل دبیران مذکور دو پیشنهاد زیر را ارایه داده اند:
پیشنهاد اول: حذف ٣٤ صفحه تعیین شده از کتاب درسی شیمی دهم با ذکر علت انتخاب برای حذف، که لااقل دارای یکی از ویژگی های زیر هستند:
- نامتناسب با سطح یادگیری دانش آموزان
- قابلیت انتقال به کتاب انسان و محیط زیست
-  قابلیت انتقال به شیمی پایه یازدهم
بخش اول:
١. مهبانگ علت انتخاب: میان رشته ای بودن
پیشنهاد: انتقال به کتاب فیزیک
٢. رابطه إینشتین علت انتخاب: عدم توانایی دانش آموزان در محاسبات آن
پیشنهاد: حذف شود
بخش دوم:
٣. صفحات ٦٧تا ٨٠ علت انتخاب: میان رشته ای بودن
پیشنهاد: انتقال به کتاب انسان و محیط زیست
٤. صفحات ٨٠ تا٨٨ علت انتخاب: کاهش حجم کتاب و سنگینی مطالب
پیشنهاد: انتقال به شیمی پایه یازدهم
بخش سوم:
٥. صفحات ١٠٦ و ١٠٧ (غلظت مولی) علت انتخاب: کاهش حجم و سنگینی مطالب
پیشنهاد: انتقال به شیمی پایه یازدهم
٦. صفحات ١٢٥ تا ١٣١ علت انتخاب: میان رشته ای بودن
پیشنهاد: انتقال به کتاب انسان و محیط زیست
پیشنهاد دوم : با هدف حفظ ساختار هدفمند کتاب و جلوگیری از هدرروی زحمات مولفین، حذف بخش سوم و
انتقال آن به شیمی پایه یازدهم را روش دیگر حل مشکل کتاب مذکور می دانیم.‌