کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

آزمایش شماره ی سوم برای دانش آموزان دهم دبیرستان شهید ذاکری

سلام دوستان دهمی

در آزمایش قبلی با مفهوم شناساگر آشنا شدین و آزمایش بلند بالایی در مورد تغییر رنگ معروفترین شناساگرهای دنیا انجام دادیم. حالا سوال این است که توی خونه مون هم می تونیم شاهد هنرنمایی رنگ به رنگ شدن یک شناساگر گوگولی مگولی و بی خطر باشیم که تو این گرونی خرجی هم رو دستمون نزاره، البته پاسخ مثبت هستش، پس بیاین بریم تو کار تهیه ی شناساگر ارزون قیمت خونه زاد.

این آزمایش مربوط به صفحه ی 40  کتاب آزمایشگاه علوم تجربی هستش.
wfan_یززی.png

برای شروع کار با رعایت احتیاط از والدینتون بخاین که مقداری کلم قرمز رو در اختیارتون قرار بدن.

بریم اول یه اطلاعاتی از کلم قرمز به دست بیاریم):

کلم قرمز نوعی کلم است که برگ‌هایش برنگ قرمز تیره یا ارغوانی است. به‌هرحال رنگ گیاه بسته به پی‌اچ خاک که ناشی از رنگدانه‌ای است که به گروه آنتوسیانین‌ها تعلق دارد تغییر می‌کند. در خاک‌های اسیدی برگ‌ها بیشتر مایل به قرمز، و در خاک‌های خنثی بیشتر ارغوانی می‌شوند، در حالیکه در خاک‌هایی که حالت قلیایی دارند کلم‌هایی با رنگ نسبتاً مایل به سبز-زرد رشد می‌کنند. این مسئله دلیل متفاوت بودن نام این گیاه در مناطق مختلف را مشخص می‌کند. از این گذشته، از عصارهٔ کلم قرمز به عنوان شناساگر پی‌اچ ساخته‌شده در خانه می‌توان استفاده کرد که در اسیدها به رنگ قرمز و در محلول‌های بازی برنگ سبز/زرد درمی‌آید.

هشدار: در طول کار با اجاق گاز و چاقو و موادی مثل وایتکس یا جوهر نمک از کلیاتی که یادتون دادم استفاده کرده و جانب ایمنی و احتیاط را رعایت کنید تا خدای ناکرده دچار حادته نشوید، در غیر این صورت از بزرگتر خود کمک بگیرین.

مراحل کار):

اول کلم قرمز خوشگلتون رو بشورین و برگ برگ کنین. (یک چهارم یک کلم واسه کارمون مافیه، نرید یک کمپرسی کلم قرمز بخرین)
rmoj_خواص-کلم-بنفش.jpg

حالا با احتیاط با یک چاقو یا دستگاه خرد کن برگ کلم ها رو  ریز ریز کنین.
3ro_khavase-kalam-germez-photokade-com-2.jpg

fyuu_makh.jpg

حالا  می تونین دو کار انجام بدین، یا کلم ها رو در یک ظرف ریخته و روی اون ها با احتیاط آب جوش بریزین تا در آب غوطه ور بشن و یک چند ساعتی صبر کنین یا این که اون ها رو در قابلمه ریخته و روشون آب بریزین و بهش حرارت بدین تا جوهر بنفش از درون بافت گیاهی کلم قرمز به حلال آب راه پیدا کنه.

0jis_زططز.jpg

ndov_phtest2.jpg

9ny_science-project-6.jpg

حالا به مرحله ی صاف کردن می رسیم. برای این منظور محتویات خنک شده را از صافی عبور می دیم):

1whk_unnamed.jpg

تا به شناساگر خوش تیپ خونگی مون برسیم):

dceb_13438107521619158203630151220138238110246.jpg

حالا که شناساگر رو در دست دارین، اون رو به مقدار مساوی توی چند تا لیوان یک بار مصرف یا لیوان شیشه ای ریخته و به طور جداگانه موادی همچون سرکه، آبلیمو، جوهر نمک، دوغ، شربت معده، آب نمک، صابون، پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی، آب نمک، وایتکس، شیر، جوش شیرین و ... رو به اون اضافه کرده و تغییر رنگ هر کدام را مشاهده و یادداشت می کنیم.

tz4t_تغییر-رنگ-آب-کلم-770x470.jpg

9c9h_natural-indicator-expt-step-12-1.png

البته کسی دوست داشت می تونه کاغذ آ4 رو به صورت نوار مستطیلی برش بزنه و نیم ساعتی در محلول آب کلم قرار بده و بعد از خشک کردن اون به کاغذ شناساگر دست پیدا کنه که حمل و نقلش راحت تره.

bpph_images.jpg

هشدار): آب کلم مانده، بوی بسیار بدی می دهد.

1qg6_392837d83d38ad84d3fd1c743f97552c.jpg