کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

فیلم های آزمایش فیزیکی چهارم و آزمایش شیمیایی پنجم درس آزمایشگاه علوم تجربی یک - کلاس های دهم رشنه های علوم تجربی و ریاضی فیزیک


باسلام

ابتدا به سراغ آزمایشی فیزیکی رفته و حالی باهاش می کنیم. توی این آزمایش یاد می گیرین که فشار هوای محیط یک عامل بسیار مهم در تعیین دمای جوش یک ماده هستش. برای نمونه اگر آب تو 100 درجه می جوشه به خاطر فشار یک اتمسفر هواکره هستش و اگر این فشار کم تر بشه، به دنبالش دمای جوش هم کم تر میشه. من توی این آزمایش که مربوط به صفحه ی 35  کتابتون هستش با یک سرنگ ناقابل، فشار رو از روی آب 50 درجه کم می کنم تا زیر 100 درجه شروع کنه به تولید حباب های بخار آب. به همین سادگی. شما هم توی خونه با رعایت احتیاط می تونین این اصل فیزیکی رو مشاهده کنین.
2r4f_17671464-6466_1835.jpg

واسه ی همینه که بالای کوه گنو که هوا رقیق تره و فشارش کم تره، آب کمی زودتر به جوش میاد.البته در کره ی ماه که فشار هوا چیزی نزدیک به صفره، بدون لباس فضانوردی، مایعات بدنتون شورش کرده و درجا بخار میشن و خون تو رگهاتون می جوشه.

آغاز

پایان

در آزمایش دوم (صفحه 31 کتاب) کار که آزمایشی شیمیایی هستش می زنیم تو کار شناسایی گاز ناقلا، بی رنگ و بی بوی کربن دی اکسید. می دونین که با تنفس سلولی و سوخت و ساز، تو سلول های بدنمون بخار آب و این گاز طی عمل بازدم از دهن مبارکمون خارج میشه. حالا آیا راهی هست که اثبات کنه این گاز از دهن ما داره خارج میشه؟

پاسخ مثبت هستش و می تونیم برای این گاز جانور صفت (CO2) هم یک شناساگر بسازیم.

برای ساخت شناساگر حساس به این گاز، مقداری آهک یا کلسیم اکسید (CaO)  رو برداشته و بهش آب اضافه می کنیم تا مخلوطی ناهمگن به نام سوسپانسیون (تعلیقه) به رنگ شیری ایجاد بشه. حالا مخلوط حاصل رو با کاغذ صافی صاف می کنیم تا محلول بی رنگ و شفافی که همون شناساگرمونه و بهش میگیم آب آهک یا کلسیم هیدروکسید (Ca(OH)2)  به دست بیادش که قراره به ما کربن دی اکسید رو معرفی کنه و نشون بده.
1x9u_images.jpg

در ادامه مقداری از این شناساگر زلال رو توی لوله ی آزمایش ریخته و شروع به دمیدن می کنیم تا کربن دی اکسید هوای بازدم با این آب آهک ملعون درگیر شده و با هم واکنش شیمیایی بدن و محلول از حالت شفاف به حالت کدر و شیری رنگ می رسه چون آب آهک به کلسیم کربنات جامد (CaCO3) طبق واکنش زیر تبدیل میشه. 

                                                                                             Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

آغاز

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله سوم

ضربه ی نهایی