کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

فیلم های آزمایش دوم (جنگل سیاه) درس آزمایشگاه علوم تجربی دو - کلاس های یازدهم رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک

با سلام

این هفته قصد دارم آزمایش شیمیایی خفن ناک و با حالی رو نشونتون بدم، پس دقایقی رو با من همراه باشین.
uklp_9584322-7892-b.jpg

همون طور که می دونین واکنش های شیمیایی انواعی دارن از جمله جابجایی یگانه (آزمایش قبلی)، جابجایی دوگانه، سوختن، تجزیه، سنتز یا ترکیب و اکسایش.

این هفته میخایم شاهد تجزیه ی دو ماده باشیم که البته مواد خودشون شاید تمایلی به تجزیه شدن و تبدیل شدن به موا د جدیدی رو نداشته باشن و این زور چماغ انرژی گرمایی هستش که اون ها رو وادار به پکیدن و تجزیه شدن می کنه.

امروز و در این جلسه، قصد داریم آزمایش جنگل سیاه رو انجام بدم براتون که مربوط به صفحه ی 27  کتابتون هستش و با یک تیر دو نشون می زنیم، هم با واکنش تجزیه آشنا میشیم و هم به کربن به عنوان سنگ بنای ترکیبات آلی می رسیم.

برای شروع مطابق دستور کاری که توی کتابتون و فیلم هست ، مقداری شکر یا همون ساکاروز (C12H22O11) رو با ترازو توزین نموده و مقداری جوش شیرین یا سدیم هیدروژن کربنات (NaHCO3) رو هم توزین نموده و این دو را با هم در هاون پودری تر و مخلوط می کنیم .

این دو ماده قراره گرما ببینن و تجزیه بشن. با گرما دیدن شکر به کربن سیاه و بخار آب تجزیه میشه و جوش شیرین هم به گاز کربن دی اکسید، بخار آب و سدیم کربنات تجزیه میشه. کار جوش شیرین توی این آزمایش تولید گازه که باعث میشه کربن از تو شکم ساکاروز مثل درخت سیاه و لوبیای سحر آمیزی رشد می کنه و بالا میره.البته اشتباه نکنین، این دو ماده نمی سوزن بلکه با دریافت انرژی تجزیه میشن به مواد ساده تری.

خب حالا سوال این جاست که چه طوری این مواد رو تجزیه کنیم. برای این کار ماده ای باید بسوزه و انرژی گرمایی مورد نیاز این دو ماده جهت تجزیه رو تولید کنه و این ماده کسی جز الکل پرانرژی نیست.

برای شروع بستری از شن و ماسه را روی کاشی سرامیکی فراهم می کنیم تا آزمایشگاه به گند کشیده نشه.  روی کپه ی شن و ماسه با دست حفره ای ایجاد کرده و بستر خیانت را با الکلمون خیس می کنیم. حالا پودر سفید رنگ درون هاون شامل دو ماده ی مورد شکنجه را درون حفره قرار می دهیم  و با نزدیک کردن شعله ای اون ها رو مشتعل می کنیم.

در فیلم به تولید استوانه های ریز و درشت کربنی که مثل تنه های درخت در حال رشد کردن در این جهنم سوزان هستن دقت کنید.

واکنش های تجزیه ی ساکاروز و جوش شیرین رو در ادامه واستون نوشتم.
2NaHCO3 ----(heat)---> Na2CO3 +H2O + CO2                                                               C12H22O11----(heat)--> 12C +11 H2O

نوشتن گزارش کار هم فراموشتون نشه.

معرفی کار

آغاز

مرحله اول

مرحله دوم

مرحله پایانی

ادامه سوختن جنگل

سپاس