کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.
کهکشان راه شیمی

کهکشان راه شیمی

نوشتن بیرون جهیدن از صف مردگان است.

کنکور 1400

entrance-exam1400-iran00040913_g50p.jpg

امسال نیز کنکور برگزار شد و هزاران نفر از دانش آموزان با هزاران امید و آرزو یک ماراتن نفس گیر را پشت سر گذاشتند، اما آنچه که مهم بنظر می رسد تحلیل و تفسیر سوالات کنکور و مقایسه آن با آزمون های استاندارد از جمله رویکرد مبتی بر هدف است .

در رویکرد مبتی بر هدف، هدف های کلی و هدف های دقیق مورد تاکید و تایید قرار می گیرد و چنین آزمونی به دنبال میزان دستیابی به اهداف آموزشی است که برنامه درسی راه تحقق آنها را مشخص می کند.
یکی از اهداف مهم برنامه درسی و در واقع رویکرد جهانی در آموزش ارتقای کیفیت زندگی افراد در سایه آموزش، یادگیری و تغییر رفتار انسانهاست‌، رویکردی که به رویکرد زمینه محور معروف است، یعنی در این نوع نگاه الویت با حل مسائل زندگی واقعی افراد است . از منظر این دیدگاه همه ما مسافر یک کشتی هستیم و کوتاهی هر فردی باعث تباهی همه می شود‌.
از نظر این فلسفه آموزشی حفظ و صیانت آب، خاک، هوا و تامین درست انرژی (  عناصر اربعه) مهم است و در هر موقعیت آموزشی باید در کانون توجه همگان قرار گیرد، لذا هر نوع ارزشیابی باید در خدمت آموزش استفاده صحیح این نعمت های خداوندی باشد‌.
ولی افسوس در سوالات شیمی در کنکور ۱۴۰۰ این اهداف بلند جایگاهی نداشت ، اکثر سوالات به صورت فرضی طرح شده بودند، عناصر فرضی، واکنش‌های فرضی و با پیشوند اگر و مگر که هیچ سنخیتی با زندگی محور بودن آموزش و حل مسائل فرا روی افراد و جامعه ما نداشت.
از فصل آب، آهنگ زندگی هیچ سوالی در خصوص بحران آب مطرح نشده بود در حالی که همگان و هر روز با این مسئله حیاتی مواجهیم.
آلودگی هوا دل هزاران نفر از انسانها را می رنجاند و نفس ها را به شمارش انداخته و خاک که بی هیچ منتی تمام نیازهای ما را برآورده می کند، هیچ جایگاهی در این آزمون نداشتند.
همگی خوب می دانیم یک سوال از آزمون کنکور بیش از یک کنفرانس آموزشی کشوری در آموزش شیمی تأثیر دارد، سوالات از نوع آزمون های موسسات آموزشی غالبا اقتصاد محور بوده و هر یک از این موسسات در حال فیگور گرفتن هستند که سوالات چقدر شبیه سوالات بدون زندگی محور آنها است.
رئیس سازمان سنجش ادعا دارد که ما به دنبال جدا کردن پنچ درصد دانش آموزی هستیم که می خواهند رشته های خاص را انتخاب کنند. ظاهرا از نظر ایشان ارزشیابی در خدمت آموزش از نوع خاص می تواند باشد و روایی آزمون می تواند فدای جداسازی پنج درصد افراد قرار گیرد.
یاد آن شعر و آهنگ معروف افتادم که:
چه سینه هایی که نسوخت و چه آرزوهایی که نمرد.
شاید اگر سوالات روا بودند، کوخ نشینان هم می توانستند سر سفره انقلاب بنشینند.
در یک کلام، سوالات شیمی در کنکور به لحاظ محتوایی، منطقی و روایی، ناروا بود‌